De Nederlandse constructeur 2GetThere gaat een zelfrijdende elektrische bus bouwen voor op Brussels Airport. De bus zou vanaf begin 2020 op de luchthaven getest moeten worden, vanaf 2021 zouden er ook passagiers kunnen meerijden op een traject tussen de terminal en vrachtafdeling Brucargo, tussen ander verkeer.

De vervoersmaatschappij en de luchthavenuitbater sloten al in 2015 een principeakkoord rond zelfrijdende shuttles op de luchthaven. Na het nodige studiewerk werd de constructie van de bus nu toegewezen aan 2GetThere uit Utrecht. Het bedrijf heeft al ervaring met autonome voertuigen, onder meer in Nederland en het Midden-Oosten.

Het Nederlandse bedrijf haalde het van vier andere kandidaten. Daarvan hadden er twee een Belgische link. Zo was Staca, een pachter van De Lijn uit Kortenberg, betrokken via de Franse moedermaatschappij Keolis. Anderzijds was de Nederlandse busbouwer VDL, die een belangrijke vestiging heeft in Roeselare, kandidaat samen met het Duitse Siemens.

2GetThere zal eerst de technologie ontwikkelen. In het najaar van 2019 zou de bus voor het eerst getest worden, eerst nog op de terreinen van 2GetThere. Vanaf begin 2020 zouden de testritten vervolgens verplaatst worden naar Brucargo.

Als al die tests positief zijn, zal de zelfrijdende shuttle vanaf 2021 passagiers, werknemers en bezoekers beginnen vervoeren op een vast traject tussen de terminal en Brucargo. "De shuttle zal het eerste autonome voertuig in België zijn dat rijdt in volledig gemengd verkeer", klinkt het.

Dat zal gebeuren tegen beperkte snelheid en onder supervisie van een dispatcher. De Lijn en Brussels Airport verdelen de kosten van het project.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie , Brussels Airport , De Lijn , shuttlebus , 2GetThere

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni