Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming

| Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming.

De Bleeker wil dat Ierland optreedt tegen Ryanair voor tegenwerken gedupeerde reizigers

© Belga
02/05/2022

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil dat de Economische Inspectie contact opneemt met de Ierse autoriteiten met de vraag op te treden tegen Ryanair. De luchtvaartmaatschappij zou reizigers tegenwerken indien die een schadevergoeding aanvragen voor een geannuleerde vlucht, meldt de staatssecretaris maandag.

Bij Ryanair heeft het cabinepersoneel al weken het werk neergelegd. Dat leidde tot de annulering van honderden vluchten op de luchthavens van Zaventem en Charleroi. Consumenten die een vliegticket kochten voor een van de geannuleerde vluchten, hebben recht op een alternatieve vlucht of op terugbetaling én een schadevergoeding.

Gedupeerde reizigers die online het formulier invullen om de terugbetaling aan te vragen, worden volgens De Bleeker goed geholpen. Bij het aanvraagformulier voor de schadevergoeding knelt het schoentje echter. Zo moeten consumenten selecteren voor welke vlucht ze een schadevergoeding wensen aan te vragen, wat kan op basis van hun boekingsnummer. Het systeem zou consumenten echter niet toelaten om de correcte vlucht te kiezen.

De staatssecretaris benadrukt dat wanneer ondernemingen de uitoefening van een wettelijk of contractueel recht bewust bemoeilijken, er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk waarop het Wetboek Economisch Recht strafsancties voorziet. Indien de inbreuk wordt gepleegd door een buitenlandse onderneming, kan de Economische Inspectie de bevoegde buitenlandse autoriteit inlichten van deze wanpraktijken en die wijzen op de mogelijke inbreuk op de Europese Unfair Commercial Practices Directive.

Ze heeft de Economische Inspectie daar dus de opdracht toe gegeven. "Het kan niet dat consumenten in dit verhaal een tweede keer de dupe worden", benadrukt De Bleeker. De staatssecretaris raadt consumenten die (bewuste) belemmeringen ondervinden bij het aanvragen van hun schadevergoeding ook aan om contact op te nemen met de Economische Inspectie. Dat kan via een melding op meldpunt.belgie.be.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni