| De nieuwe eigenares van de laatste voor de Belgische markt geproduceerde Audi A1 kreeg de sleutels in de fabriek overhandigd door algemeen directeur Patrick Danau (zie foto).

In de Brusselse fabriek van de Duitse luxewagenbouwer Audi is woensdag de laatste wagen van het compacte model A1 van de band gerold. Audi Brussels bouwde sinds 2010 ruim 909.000 stuks van de A1, die plaats maakt voor de eerste volledig elektrische Audi. De elektrische 'e-tron' maakt zijn debuut in de herfst.

In de bijna 70-jarige geschiedenis van de productiesite in Vorst was de Audi A1 het eerste model dat exclusief in de Europese hoofdstad werd gebouwd. De nieuwe generatie A1's zal in Spanje worden geproduceerd, Vorst focust zich nu op de e-tron.

"De Audi-site in Brussel is een heel betrouwbare en succesvolle partner", reageerde Peter Kössler, directeur productie en logistiek bij Audi. "De werknemers hebben onze kleinste Audi de voorbije acht jaar grootgebracht, mooie prestaties neergezet en de site internationaal competitief gemaakt."

De grootste afzetmarkten van de Audi A1 waren Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland, Frankrijk, Italië en Spanje. Met meer dan 30.000 Audi A1's staat België op de achtste plaats in de ranking wereldwijd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Vorst , Audi Brussels , Audi A1 , e-tron

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni