De zomer is halfweg en de solden bijna voorbij. Meer dan de helft van de winkels hebben minder koopjes verkocht dan andere jaren. Brussel volgt dezelfde trend als de rest van het land, maar in sommige wijken lopen de cijfers nog harder achter. Het wegblijven van kantoorgangers en toeristen speelt hen parten.
Midzomer (2): Geen grote opkomst voor solden, wel optimisme
De cijfers komen van zelfstandigenorganisatie Unizo en Mode Unie, de federatie van zelfstandige moderetailers. Zij bevroegen 154 handelaars in Vlaanderen en Brussel over de zomersolden van dit jaar. Meer dan de helft van hen verkocht minder in vergelijking met de maand juli van 2019, voor de coronacrisis. Een kwart verkocht ongeveer evenveel, iets minder dan een kwart verkocht meer dan gewoonlijk. “Vooral de winkels aan de kust deden het beter”, verduidelijkt directeur Isolde Delanghe van Mode Unie daarover. In het algemeen lag de verkoop tot 7 procent lager dan in 2019.
"Nu het zomer is en de mensen nog altijd thuiswerken, is de stad leeg"
Over Brussel in het bijzonder heeft de federatie geen cijfers. Het is duidelijk dat enkele handelaars hogere verliezen verwachten.
“We verkopen nog altijd 30 à 35 procent minder dan tijdens normale zomersolden”, zegt de uitbaatster van een schoenenwinkel in de Kasteleinswijk, die liever anoniem blijft. “Ik denk dat iedereen in onze wijk in hetzelfde schuitje zit, tenzij de outletwinkels. Die trekken nu wat meer volk”, zegt deze uitbaatster. “Wij mikken op een stedelijk publiek en enigszins op de professionele look. Nu het zomer is en de mensen nog altijd thuiswerken, is de stad leeg. Om onze verkoopcijfers op te krikken, hebben we meer regelmatige passage nodig.”
Omwille van telewerk zijn de zakenwijken en de Europese wijk minder bezocht. Dat blijkt ook uit de cijfers van hotels en restaurants in die wijken.
Dansaert
In de Dansaertwijk bleef het ook nog rustig in de solden. Zaakvoerster Sonja Noël van modeboetiek Stijl spreekt over een algemeen verlies van 30 procent. “Dat is al zo sinds maart 2020. Natuurlijk ga ik dan zwaar in het rood, maar ik kan het relativeren. Het jaar na de aanleg van de voetgangerszone boekte ik ook 30 procent verlies.” Noël denkt dat de Dansaertwijk het voorlopig nog trekt. “Mensen kopen later in het seizoen, dus de vraag naar solden komt ook later. Op 1 juli was er zeker geen enorme volkstoeloop. Nu kwamen de klanten geleidelijk en kopen ze heel bewust: ze kiezen op voorhand hun winkel uit, weten goed waarvoor ze komen en kopen over het algemeen minder. Dat zijn tendensen die al langer speelden en zich verderzetten.”
"De uitstraling blijft groot. Mensen uit andere steden komen terug naar de Dansaertwijk om te winkelen"
De solden van Stijl gaan nog een tijdje door tot in augustus. Noël verwacht niet meteen meer volk de komende weken, maar blijft optimistisch. “Ik denk dat de Dansaertwijk een mooie toekomst tegemoet gaat. De uitstraling blijft groot in coronatijden. Mensen uit andere steden komen terug naar deze buurt om te winkelen”, ziet ze.
Uit de enquête van Unizo en Mode Unie blijkt inderdaad dat iets meer dan de helft van de zelfstandigen positief naar het najaar kijkt. Zij verwachten een (licht) hogere verkoop dan tijdens de herfst van 2019. Vier op de tien handelaars is minder optimistisch en verwacht nog altijd verliezen. Maar volgens Mode Unie is dat optimisme al een pak groter dan de voorbije drie seizoenen. Het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) komt tot eenzelfde conclusie, zo bericht Belga.
De handelaarsverenigingen van de Nieuwstraat, de Marollen en de Louizawijk konden nog geen eigen cijfers geven. UCM, de Franstalige tegenhanger van Unizo, was nog niet bereikbaar voor een verdere reactie over de Brusselse situatie.
Lees meer over: Brussel , Economie , winkels , kledingwinkels coronacrisis , zomersolden , Mode Unie , Unizo , stijl , sonja noël