Het plan om een internationaal busstation te bouwen op de Erasmussite in Anderlecht wordt door FlixBus maar lauwtjes onthaald. De Duitse discountoperator ziet in die locatie vooral een uitbreiding van het Brusselse aanbod. “Maar de Erasmussite kan een centrale halteplaats niet vervangen.” Eurolines en Ouibus, nummers twee en drie in Brussel, juichen de locatie wel toe.
Flixbus: 'Erasmussite kan halte in het centrum niet vervangen'
Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) plande op basis van een studie over het beleid voor autocars in Brussel een internationaal station. Die komt er zo goed als zeker op de Eramussite in Anderlecht, met wellicht nog enkele lijnen richting het Noord- en Zuidstation.
“Een halte op de Erasmussite zou een extra halte in de regio Brussel kunnen voorstellen, maar zou een centrale halteplaats niet kunnen vervangen”, reageert woordvoerster Rosa Donat van FlixBus bij BRUZZ. “We staan er wel open voor om de aankomsten en vertrekken in Brussel te spreiden.”
'Reizigers zouden afhaken'
FlixBus verwijst daarvoor naar haar doelpubliek, dat zich voornamelijk te voet of per fiets naar de bushalte begeeft. “Voor de reizigers is een halte enkel in de rand dan ook niet praktisch, vooral niet voor korte trajecten. Volgens onze enquête zouden veel passagiers anders per auto of vliegtuig reizen. En dat is dan weer slecht voor het milieu.”
Het populairste traject naar Brussel is vanuit of naar Amsterdam. Daar doen de FlixBussen zo’n 2,5 uur over. “Als daar nog een halfuur openbaar vervoer bijkomt, haken onze reizigers af”, aldus de woordvoerster. Ze verwijst naar de bestemming Keulen, waar de bussen halt houden op de stadsgrens. “Dat vinden reizigers niet aantrekkelijk.”
FlixBus zou liever hebben dat de Brusselse regering op korte termijn een oplossing zoekt voor het Noordstation. Smet beloofde een tijdelijke halte op de Koning Albert II-laan, maar die kwam er nooit. “In oktober was er sprake van een mogelijke halte op de Simon Bolivarlaan. We kijken uit naar een heel spoedige uitvoering ervan, aangezien de gesprekken voor een "oplossing op korte termijn" (sic) al langer lopen.”
Concurrenten wel tevreden met Erasmussite
Bij concurrenten Eurolines en Ouibus zien ze een autocarstation aan Erasmus wel zitten. "Onze bussen én reizigers zitten dan minder lang vast in het verkeer. De OV-faciliteiten zijn vlakbij, dat is het belangrijkste", reageert Eurolines bij BRUZZ. "De algemene tendens is om te kiezen voor de periferie van de stad. Dat biedt veel voordelen."
"Natuurlijk moet de zone ook beveiligd worden, zodat de bagage probleemloos in- en uitgeladen kan worden", vult een woordvoerster van Ouibus aan. Het Franse bedrijf stopt aan het Zuidstation. "Daar is het niet ontzettend veilig, aangezien we onze reizigers aan de straatkant afzetten. Dan toch liever een beveiligd station in de periferie."
Intercitybussen
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Intercitybussen , Flixbus , Eurolines , Ouibus , Pascal Smet , Erasmussite
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.