Directie en vakbonden bij het callcenter IPG Contact Solutions hebben een akkoord bereikt over een sociaal plan voor het collectief ontslag omwille van het verlies van het contract met Proximus. Oorspronkelijk was sprake van een verlies van 96 jobs, maar een nog onbekend aantal zal de komende tijd gered kunnen worden via interne mobiliteit.
Sociaal akkoord bij IPG Contact Solutions na verlies Proximuscontract
"De directie lanceerde reeds een oproep voor vrijwillig vertrek waar tot dusver een 20-tal bedienden op ingetekend heeft. Over een maand zal de directie de namen van de werknemers bekendmaken die ontslagen zullen worden. Het aantal is nog onzeker, maar het is momenteel de verwachting dat men een 15-tal van de bedreigde werknemers intern een andere job zal kunnen aanbieden", aldus vakbondssecretaris Robert Veekman (LBC).
Veekman is gezien de precaire toestand waarin de sector van de callcenters verkeert, tevreden over het resultaat van de onderhandelingen. "Naast de wettelijk voorziene premies zijn we er tijdens de onderhandelingen in geslaagd wat extra's te bekomen, zowel voor degenen die ontslagen worden als voor wie vrijwillig vertrekt. Het gaat onder meer om een anciënniteitspremie, outplacement en een opleidingsbudget."
IPG Contact Solutions is één van de grootste callcenters van het land. Er werken in dit bedrijf in ons land circa 1.600 mensen op verschillende plaatsen, onder meer in Brussel, Hasselt, Antwerpen, Luik en Leuven. Telecomoperator Proximus kondigde begin dit jaar al aan dat hij zou proberen externe callcenters in het buitenland in te schakelen, hetgeen niet ongebruikelijk is in de sector.
Lees meer over: Brussel , Economie , Samenleving , ipg contact solutions , callcenter , proximus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.