Het Brussels Gewest heeft een relanceplan ter waarde van 7 miljoen euro klaar voor de toeristische sector. Het plan werd opgesteld in samenwerking met meer dan 360 partners uit de sector.
Visit.Brussels heeft toeristisch relanceplan klaar
Het plan werd vrijdag aangekondigd door de Brusselse regering en bestaat uit twee delen. De eerste fase werd vrijdag goedgekeurd en omvat maatregelen als de invoering van een gezondheidshandvest en een hygiënelabel, de lancering van een brede marketingcampagne om Brussel als bestemming te promoten bij het Belgische en internationale publiek en de prijsvermindering van de Brussels Card 48h.
Daarnaast zijn er maatregelen om de toeristische trekpleisters te ondersteunen. Dat gebeurt in de vorm van fondsen om toeristische, culturele en erfgoedattracties van hygiënisch materiaal en signalisatie voor de social distancing te voorzien, hen in staat te stellen zich van “touchless” diensten en andere digitale presentatiediensten te bedienen en om evenementen te helpen met hygiënisch materiaal en tel-, beschermings- en veiligheidsuitrusting.
Minister van Financiën, Begroting en van het Imago van Brussel Sven Gatz: “Met dit groot relanceplan willen wij het toerisme helpen om zo snel mogelijk weer op te starten, ook binnen de nog lopende coronabeperkingen. Daarvoor is onze brede Brusselse toeristische en culturele sector, die de voorbije jaren gegroeid is tot bijna 60.000 werknemers en 7.000 zelfstandigen, veel te belangrijk geworden.”
Brussel herontdekken
De tweede fase zal worden geïntegreerd in het relance en herontwikkelingsplan dat nog in opmaak is. Daarin zullen maatregelen zitten om de operatoren uit te rusten met digitale technologie en steunmaatregelen voor congressen en vergaderingen van meer dan 200 deelnemers met overnachting.
Minister-president Rudi Vervoort (PS): "Toerisme, events en cultuur zijn sectoren van essentieel belang voor ons Gewest. Net de operatoren, die verantwoordelijk zijn voor een groot aantal rechtstreekse en onrechtstreekse jobs en in grote mate bijdragen tot het imago en de internationale uitstraling van Brussel, zijn in een crisis gestort. De economische nood waarin zij zich bevinden, vereiste een ambitieus relanceplan dat de getroffen actoren kan ondersteunen en informeren, dat de Brusselse, Belgische en buitenlandse bezoekers kan geruststellen en opnieuw aantrekken. "
"Tijdens deze staycation willen we ervoor zorgen dat Brusselaars weer toerist kunnen zijn in eigen stad," voegt staatssecretaris van Erfgoed Pascal Smet (One.Brussels) toe. "We investeren in talloze activiteiten zodat mensen binnen en buiten Brussel de stad kunnen (her)ontdekken. Onze hoofdstad is een levendige stad en ook na corona zal dat zo zijn."
Staatssecretaris voor Economische Transitie sluit zich daarbij aan: "We moeten alles in het werk stellen om de Brusselaars, Belgen en buitenlandse toeristen aan te moedigen om Brussel weer tot leven te brengen door terug te keren naar onze cafés, restaurants, hotels en culturele instellingen. Dit herstelplan zal ook een frisse wind doen waaien door kleine lokale bedrijven, die het broodnodig hebben."
Lees meer over: Brussel , Economie , Samenleving , coronavirus , corona , coronacrisis , toerisme , visit.brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.