Voor het derde jaar op rij laat Brusselaar en Vlaams Parlementslid Joris Poschet (CD&V) de luchtkwaliteit onderzoeken, aan de hand van lindebladeren. “Vergeleken met andere locaties is de luchtkwaliteit aan de Anspachlaan goed”, zegt Poschet. “Dat toont aan dat autovrije zones een positief effect hebben.”
‘Autovrije zones hebben positief effect op luchtkwaliteit’
Lees ook: Meest fijn stof op Sainctelette
“De concentraties fijn stof kunnen sterk verschillen afhankelijk van de locatie”, zegt Poschet aan BRUZZ. “Zo merken we dat de lucht veel gezonder is in het midden van een park, dan aan de straatkant.”
In 2017 werd de luchtkwaliteit gemeten op vijftien locaties, waaronder de VUB, het park in Koekelberg en de Citroëngarage. “Aan de Anspachlaan zijn de metingen relatief laag in vergelijking met andere locaties”, vertelt Poschet. “Dat toont aan dat autovrije zones een positief effect hebben op de luchtkwaliteit.”
Lindebladeren
Bio-ingenieur aan de Universiteit Antwerpen Roeland Samson voerde de metingen uit in opdracht van de Brusselse CD&V. Die metingen deed hij aan de hand van de bladeren van lindebomen. “Zo kunnen we het aantal stofdeeltjes meten”, legt Samson uit, “en die vertellen ons iets over de luchtkwaliteit.” De keuze voor lindebomen is overigens vrij banaal. “Dit is een boom die veel voorkomt in steden.”
Alhoewel Samson de metingen al voor het derde jaar op rij doet, kan hij nog niet wijzen op bepaalde trends. “Daarvoor is het aantal metingen en locaties te beperkt, maar het is wel een goede methode om plaatsen onderling te vergelijken.” Ook Samson geeft aan dat de luchtkwaliteit afhangt van de specifieke locatie. Enkele meters verschil kan een significante stijging in stofdeeltjes betekenen.
Zo geven de lindebladeren in het midden van de VUB-campus een meting van 30 micro-ampère, terwijl dat aan de Triomflaan al meer dan 80 micro-ampère is. “En op plaatsen waar er om de een of andere reden een vermindering van het verkeer is, neemt de luchtkwaliteit toe”, vult Samson aan.
'Verhoogde verkeersintensiteit'
Een van de locaties waar de bio-ingenieurs van de Universiteit Antwerpen een stijging van de stofdeeltjes hebben waargenomen, is de Citroëngarage aan Sainctelette. Een meting in 2015 gaf een concentratie van 119 micro-ampère aan, terwijl dat twee jaar later 377 micro-àmpere was. “Dat kan duiden op een verhoogde verkeersintensiteit”, aldus Roeland Samson. “Maar er zijn verschillende factoren die de metingen kunnen beïnvloeden, zoals de weersomstandigheden”, nuanceert hij.
Meer open ruimtes en minder autoverkeer moeten de luchtkwaliteit verbeteren, aldus Samson. “Er is nog veel werk aan de winkel in Brussel."
Politieke luchtmetingen
CD&V is niet de enige politieke partij in Brussel die de luchtkwaliteit laat meten. Midden februari kondigden Groen en Ecolo aan dat ze de luchtkwaliteit in verschillende Brusselse wijken zouden meten. De twee groene partijen plaatsten driehonderd tijdelijke meetstations.
"Wij doen het werk van de Brusselse regering", klonk het toen. De meetstations blijven een maand staan. De resultaten van die metingen verwachten Groen en Ecolo pas in april.
Luchtkwaliteit
Lees meer over: Brussel , Milieu , Luchtkwaliteit , luchtvervuiling , luchtkwaliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.