Blue-bike en het Vlaamse technologiebedrijf Sentinel gaan de komende maanden de blauwe deelfietsen van Blue-bike uitrusten met slimme sloten. Deze innovatie moet het voor gebruikers makkelijker maken om een fiets te ontlenen en geeft lokale overheden meer flexibiliteit bij het opzetten van nieuwe deelfietslocaties. Dat melden beide bedrijven woensdag.
Deelfietsen van Blue-bike krijgen slimme sloten
De blauwe deelfietsen van Blue-bike, in 2011 opgericht door de NMBS, moeten trein- en busreizigers meer vrijheid geven om de laatste kilometers van het station naar hun eindbestemming af te leggen. Momenteel kan je met een abonnement op bijna 70 locaties in heel België een fiets lenen. In Brussel zijn dat de stations Noord, Centraal en Luxemburg.
Om nog meer mensen op de deelfiets te krijgen, slaat Blue-bike de handen in elkaar met Sentinel. Het technologiebedrijf levert oplossingen voor het digitaliseren, beveiligen en delen van fietsen. Zo biedt het met het nieuwe fietsslot een oplossing voor de beveiliging van particuliere fietsen. De technologie werd door Sentinel eerst toegepast op de eigen MOBIT-deelfietsen. Voor Blue-bike zorgt de technologie van Sentinel voor meer gebruiksgemak voor de klant en flexibiliteit voor de installatie.
Modal shift
"De slimme sloten met ingebouwde kaartlezer zorgen ervoor dat de klant sneller en eenvoudiger een fiets kan ontlenen," zegt Bernard De Groote, CEO van Sentinel. "Door je Blue-bike- of MOBIB-kaart tegen het slot te houden of door de QR-code te scannen in de Blue-bike app, ontgrendel je de fiets en kan je meteen vertrekken. Je hoeft dus niet langer eerst een sleutel uit de sleutelautomaat te halen om vervolgens de bijhorende fiets in het rek te zoeken. Wanneer je de fiets terugbrengt naar de locatie waar je de fiets ontleend hebt en hem in de met geofencing afgebakende zone stalt, hoef je het fietsslot enkel manueel te sluiten om je rit af te sluiten."
Blue-bike opent nog deze maand de eerste Blue-bikelocaties met slimme sloten. Voor de Vlaamse overheid is deel- en combimobiliteit naar eigen zeggen een essentieel onderdeel om de modal shift te realiseren en de klimaatdoelstellingen te behalen. Daarom ondersteunt Vlaanderen Blue-bike met het derdebetalerssysteem: een rit kost normaal 3,15 euro per 24 uur, maar wanneer een lokale overheid tussenkomt bij de rit met 1 euro, dan past de Vlaamse overheid ook 1 euro bij. Zo kost een Blue-bikerit in het gros van de gemeenten en steden slechts 1,15 euro.
Lees meer over: Brussel , Milieu , blue bike , Blue-Bike , deelfietsen