De lucht meten in je eigen straat. Het kan verrassen, geruststellen, wakker schudden of zelfs doen verhuizen. Na het Vlaamse burgeronderzoek naar luchtkwaliteit in 2018, CurieuzeNeuzen, zei de helft van de deelnemers nadien hun gedrag te willen aanpassen. Een kwart deed dat ook. Drie ex-deelnemers uit de Vlaamse Rand vertellen wat zij ervan hebben onthouden.
| Tina Oelbrandt uit Linkebeek, deelneemster aan het Vlaams burgeronderzoek Curieuzeneuzen in 2018.
Lees ook: Curieus naar de lucht in uw straat?
-
Tina Oelbrandt (Linkebeek): groene score:
'Luchtvervuiling is toch een beetje een stille ziekmaker'
Bij ons was het resultaat goed. Linkebeek is al niet meer echt de stad en we wonen in een doodlopende straat. Als mijn dochter uit Brussel in Linkebeek uitstapt van de trein, zegt ze dikwijls dat ze ruikt dat de lucht beter is. Het is wel iets dat me bezighoudt. Luchtvervuiling is toch een beetje een stille ziekmaker, soms voor ziektes met een dodelijke afloop. Er mag zeker meer aandacht voor komen. Ik had me toen kandidaat gesteld en we zijn uitgekozen.”
“Het is echt heel gemakkelijk. Ik kon het pakketje afhalen bij de krantenwinkel in onze buurt. Je krijgt twee buisjes die je aan een bord moet hangen waar 'te koop' op zou kunnen staan. We hebben dat aan een raam op de eerste verdieping gehangen. Ik kon het pakketje nadien terugbrengen naar dezelfde krantenwinkel. Dat was het eigenlijk.”
“Op dat moment ging ik nog elke dag met de trein of de fiets naar mijn werk in Brussel. Op de fiets merk je toch dat er meer uitlaatgassen zijn en dat de lucht minder gezond is. Ik fietste via de Lorrainedreef door het Ter Kamerenbos. Vanaf de Louizalaanvoel je de lucht al meer drukken. Dan dook ik naar het Flageyplein en verder langs de Elsensesteenweg de stad in. Er zijn waarschijnlijk straten die ongezonder zijn dan de weg die ik nam, want die was nog redelijk open.”
“Ik ben er nu niet harder mee bezig dan voor het onderzoek. Het heeft me nooit tegengehouden om te fietsen. Met de fiets zoek je toch altijd een weg die veilig is. Dat is meestal niet de weg met de meeste auto's.”
-
Katrijn Stroobants en Eddy Mostaert (Beersel): groene score:
'We hebben ons daarna elektrische fietsen aangeschaft'
Ik herinner me nog dat je in eenzelfde straat heel verschillende resultaten had. Ons huis ligt wat verder van de straat, dus wij hadden een vrij goede score. Beter dan het schooltje, dat maar 100 meter verderop ligt. Ik denk dat het te maken heeft met de optrekkende auto's die de kinderen komen afzetten. Nog wat verderop, in deelgemeente Lot, waren de resultaten veel slechter. Daar is meer industrie en vrachtverkeer.”
“Het onderzoek is supereenvoudig. Onze kinderen waren al iets ouder, maar ze maakten het ook mee en waren ook benieuwd naar de resultaten. Dat helpt zeker voor de bewustwording.”
“Het houdt me wel bezig. Ik werk al heel mijn carrière in Brussel en ik heb nog nooit, tenzij uitzonderlijk, de auto genomen om naar de stad te gaan. Ik doe alles met de trein. Misschien ben ik er nog meer mee bezig sinds het onderzoek, ook al waren onze resultaten vrij goed. We hebben ons nadien elektrische fietsen aangeschaft. In onze tuin proberen we wat biodiversiteit te brengen. De zogezegd groene rand van Brussel is al lang niet meer zo groen. Alles wordt volgebouwd en er is alsmaar meer verkeer. Wij proberen dus te helpen waar we kunnen.”
“Uiteraard ben ik benieuwd naar de Brusselse resultaten. Ik werk in centrum-Brussel en ik vind de lucht niet zo aangenaam als ik tijdens mijn lunchpauze buitenloop. Gelukkig is er het park om mijn boterhammen op te eten. Wij voelen nu al een verschil op het De Brouckèreplein nu het autovrij is in vergelijking met vroeger. De delen van Brussel waar al meer moeite gedaan wordt om verkeersvrij te blijven, komen mogelijk beter uit het onderzoek. Dat kan interessant zijn voor plannen voor de toekomst.”
-
Steven Saenen, Beigem (Grimbergen): groene score
'Met dit soort onderzoek help je zowel je directe omgeving als de maatschappij'
Grimbergen blijft de groene rand van Brussel, dus bij mij viel het goed mee qua luchtkwaliteit. Laat ons zeggen dat het toch een leuke bevestiging was van het groene karakter van de gemeente. Ik steun zulke onderzoeken ten volle, ik vind dat ze moeten gebeuren. We moeten ons veel meer bewust zijn van onze leefomgeving en er ook respect voor hebben. Met dit soort onderzoek help je zowel je directe omgeving als de maatschappij. Het helpt om de verschillen op te zoeken: waar is de lucht beter en waar niet, wat kan de oorzaak daarvan zijn? Dat is een manier om oplossingen te bedenken.”
“Naar de resultaten in Brussel ben ik echt wel benieuwd. Brussel heeft ook mooie, groene kanten. Anderzijds blijft de stad toch erg autogericht. Als je elke dag het verkeer ziet dat in en naar Brussel bolt: dat kan niet goed zijn. Pas op, ik ga ook regelmatig naar Brussel en doe dat met de auto als het kan. Maar zo alomtegenwoordig hoeft het misschien niet te zijn. Ik parkeer nu vaker aan de rand van de stad bij de dichtstbijzijnde metro of tram. Het nadeel van Grimbergen is dat de verbindingen er niet zo goed zijn.”
“Misschien heeft het onderzoek me daarin wel wat gestimuleerd of bevestigd. Ik doe nu veel meer met de fiets. Als ik naar de markt ga of een kleine boodschap moet doen, gebruik ik de auto niet meer. Is dat een zware gedragsverandering? Dat weet ik niet, maar elk stapje telt. Het kan interessant zijn om de mensen in Brussel bewust te maken van hoe gezond - of ongezond, vrees ik - de lucht in zo'n stad kan zijn. Daardoor realiseren ze zich hopelijk dat ze het allemaal samen beter moeten maken. Ik hoop zeker dat dat doordringt.”
CurieuzenAir
Lees meer over: Milieu , CurieuzenAir , curieuzeneuzen , luchtkwaliteit , luchtvervuiling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.