De Brusselse regering heeft al een reeks verzoeken naar het Vlaams Gewest gestuurd met het oog op de toekomstige omgevingsvergunning die de Brussels Airport Company (BAC) bij Vlaanderen zal aanvragen. Midden 2024 loopt de milieuvergunning van Brussels Airport af.
Omgevingsvergunning Brussels Airport: Maron wil nachtperiode van 22 tot 7 uur
Volgens Brussels minister van Leefmilieu Alan Maron (Ecolo) is de vernieuwing van de omgevingsvergunning het moment "dat Vlaanderen moet aangrijpen om een evenwicht te vinden tussen de uitdagingen voor de volksgezondheid en voor de economie". Vlaanderen moet volgens hem het voorbeeld van Schiphol in Amsterdam volgen.
Brussel levert als naburig gewest een advies.
Langere nachtperiode
De Brusselse regering was het donderdag unaniem - de Franstalige en Vlaamse ministers - eens over de precieze inhoud van de verzoeken, in dat advies. Zo wil Brussel dat de nachtperiode van 22 tot 7 uur duurt, in plaats van de huidige periode van 23 uur tot 6 uur. Zo niet wil Brussel dat de 'quota counts' verstrengd worden, over de toegelaten maximale geluidshoeveelheden.
Andere verzoeken zijn onder meer een beperking op de late vertrekken en aankomsten, een einde aan nachtvluchten boven agglomeraties en de beperking van de tonnage van de toestellen die boven Brussel mogen vliegen tot 200 ton tussen 22 uur en 7 uur.
Daarnaast wil Brussel ook dat de vloten van de maatschappijen op de luchthaven worden vernieuwd, dat een doelstelling bepaald wordt voor de jaarlijkse beperking van geluidsoverlast rond de luchthaven en dat vluchten worden verboden tussen twee bestemmingen die op minder dan 6 uur met de trein van elkaar verwijderd liggen. Volgens de Brusselse regering heeft Vlaanderen de mogelijkheid en bevoegdheid om de geluidsoverlast door de activiteiten op de luchthaven concreet te beperken.
Lees meer over: Brussel , Milieu , Brussels Airport geluidsoverlast , omgevingsvergunning