Uiteindelijk werden de afgelopen weken en maanden in totaal 23 beroepen ingediend tegen de nieuwe vergunning die Vlaanderen heeft afgeleverd voor de luchthaven in Zaventem. Dat wordt bevestigd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Ook het Brussels gewest diende beroep in in naam van minister Alain Maron (Ecolo). Een uitspraak zal pas voor begin volgend jaar zijn.
Beroep Brussels gewest is 1 van de 23 verzoekschriften tegen vergunning luchthaven
Eind maart leverde Vlaanderen een nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven af. Die schoot evenwel bij heel wat buurtbewoners en omliggende gemeenten in het verkeerde keelgat aangezien ze ruimte laat voor een maximum van 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032. Dat is een groeiscenario van 13 procent terwijl voor heel wat omwonenden de geluidsoverlast en uitstoot van de luchthaven nu al de spuigaten uitlopen.
Tegen 2032 moet volgens de nieuwe vergunning het aantal slaapverstoorden wel met 30 procent naar omlaag. Daarvoor worden er stapsgewijs stille weekendnachten ingevoerd, maar voor velen is dat onvoldoende.
In totaal werden tegen de omgevingsvergunning dan ook 23 beroepen aangetekend. Dat bevestigt Filip Van Acker, eerste voorzitter van de Dienst van Bestuursrechtscolleges waaronder ook de Raad voor Vergunningsbetwistingen valt. Sommige van de beroepen kunnen uitgaan van meerdere verzoekende partijen, gaande van individuele personen tot vzw’s of gemeenten. Eerder hadden al onder meer Sint-Pieters-Woluwe, Watermaal-Bosvoorde, Oudergem en Sint-Lambrechts-Woluwe aangegeven gerechtelijke stappen te willen nemen.
Beroep van gewest
Van Acker zelf wil niet ingaan op de identiteit van de verzoekende partijen maar het beroep van het Brussels gewest dat aftredend minister van Milieu Alain Maron (Ecolo) eerder had aangekondigd, is alvast één van de 23 verzoekschriften. Dat bevestigt zijn woordvoerder Simon Van Damme aan BRUZZ.
Minister van Economie Sven Gatz (Open VLD) verzette zich hier nog tegen in april, maar beet uiteindelijk in het zand. In een persbericht verklaarde Maron daarover dat het “zijn verantwoordelijkheid is om alle hefbomen waarover hij beschikt in te zetten om het Brusselse standpunt te implementeren”.
Hij zegt daarbij de steun te genieten van de 19 Brusselse gemeenten die hem “officieel vroegen om dit beroep in te dienen” en eveneens de goedkeuring te hebben van de Brusselse regering.
April 2025
Een uiteindelijke uitspraak over de beroepen zal wel nog even op zich laten wachten. Het Vlaams gewest en de luchthaven moeten eerst nog uitgebreid de tijd krijgen om de argumenten te bekijken en hun antwoorden te formuleren waarna de verzoekende partijen uiteindelijk het laatste woord krijgen en een datum moet worden gezocht om de zaak te behandelen.
Van Acker benadrukt dat een zaak met 23 beroepen geen standaarddossier is, maar dat de Raad voor Vergunningsbetwistingen ernaar streeft binnen een jaar nadat een beroep werd ingediend een uitspraak te doen. Daarmee wordt dus gemikt op april-mei 2025.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Brussels Airport , omgevingsvergunning , Alain Maron , Sven Gatz
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.