België vraagt Europa om de officiële hoeveelheid uitstoot van stikstofdioxides naar beneden bij te stellen. Op die manier kan ons land de EU-limiet toch halen. De belangrijkste reden is de onverwacht hogere uitstoot van dieselwagens. Nonsens, vinden milieuorganisaties. "Al die burgers die bezorgd zijn over luchtvervuiling krijgen de boodschap dat ze nog altijd niet au sérieux worden genomen."
Te veel uitstoot? Pas gewoon de cijfers aan
In 2016 stootte België 6 miljoen kilogram stikstofdioxides (NOx) meer uit dan de Europese norm voor ons land van 176 miljoen kilogram per jaar. Wie de norm niet haalt, riskeert miljoenenboetes. Daarom vragen elf EU-landen die in 2016 gebuisd zijn, waaronder dus België, de Europese Commissie om "aanpassingen in de uitstootinventaris".
Dieselgate
De Belgische overheid wijst naar dieselgate, waarbij in de herfst van 2015 bekend raakte dat Volkswagen dieselmotoren manipuleerde om de werkelijke uitstoot ervan te verdoezelen. "De overschrijding van de norm komt er door veranderingen die niet bekend waren toen de EU-limieten werden vastgeled", verklaart de overheid in een rapport dat De Morgen kon inkijken.
Bepaalde wagens stootten meer uit dan in de theoretische voorspelling was voorzien en dat is een geldige reden om een aanpassing van de cijfers te vragen. Maar België haalt de NOx-norm al sinds 2010 niet, waardoor de dreiging van boetes zich al langer aftekent.
'Probleem verdoezelen'
Milieuorganisaties reageren verbolgen. "Zo beschermen overheden de auto-industrie en maskeren ze een bedreiging voor de volksgezondheid", klinkt het bij de organisatie European Environment Bureau (EEB). Bovendien was dieselgate in 2016 geen onbekende factor meer.
"Opties zijn dan om auto's massaal terugroepen, zoals in de VS is gebeurd. Je kunt openlijk toegeven dat je de limiet overschrijdt door de schuld van de auto-industrie of je kunt op andere terreinen extra inspanningen leveren. Maar deze landen kiezen ervoor om het probleem te verdoezelen."
Niet au sérieux
Ook Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace betreuren de zet. "Je zou hopen dat overheden meer energie stoppen in het aanpakken van de luchtvervuiling dan in het zoeken van achterpoortjes", zegt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu. Elodie Mertz (Greenpeace) vult aan: "Al die burgers die steeds bezorgder zijn over luchtvervuiling krijgen de boodschap dat ze nog altijd niet au sérieux worden genomen."
Maar Vlaams minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) ziet het als volgt: "Als we de norm overschrijden door fraude, dan vind ik het onaanvaardbaar dat de belastingbetaler moet meebetalen aan zo'n Europese boete."
Lees meer over: Brussel , Milieu , stikstofdioxide , Joke Schauvliege
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.