De concentraties aan stikstofdioxide in Brussel nemen al drie jaar op rij toe, tot een stuk boven de Europese grenswaarde. Dat blijkt uit de officiële cijfers die België jaarlijks (verplicht) overmaakt aan de Europese Commissie. Vooral diesel zorgt voor die NO2-uitstoot.
Uitstoot stikstofdioxide in Brussel stijgt nog steeds
De gemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2) steeg in 2017 naar 49 microgram per kubieke meter, terwijl zowel de EU als de Wereldgezondheidsorganisatie de maximaal toegelaten (en in Europa wettelijke) grenswaarde op 40 microgram leggen.
Bovendien blijft de stikstofdioxide-uitstoot in de stad gestaag toenemen. In 2016 was het nog 48 microgram per kubieke meter, en in 2015 was dat nog 45 microgram. De Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu IRCEL legde vorig jaar nog een direct verband met de ‘sjoemelsoftware’ in dieselvoertuigen.
“Als het erop aankomt de gezondheid van de Brusselaars te beschermen, vertoont de Brusselse regering een totaal gebrek aan urgentie en ambitie”, reageert het advocatenkantoor ClientEarth, dat vorig jaar een rechtszaak aanspande over het Brusselse beleid tegen luchtverontreiniging.
Te weinig meetstations
Eerder deze maand trok de Europese Rekenkamer nog aan de alarmbel over de Brusselse luchtkwaliteit. Er zijn te weinig meetstations en die staan niet altijd op de meest vervuilde plaatsen, concludeerde de Europese Rekenkamer.
Advocatenkantoor ClientEarth en vijf individuen trokken onder meer om die redenen al eerder naar de rechtbank. Die verwees de rechtszaak eind 2017 door naar het Europese Hof van Justitie.
Na het vernietigende rapport van de Europese Rekenkamer kondigde minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) aan dat ze onderzoekt waar nieuwe meetstations geplaatst kunnen worden.
Luchtkwaliteit
Lees meer over: Brussel , Milieu , Luchtkwaliteit , luchtvervuiling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.