De MIVB moet een 'solide dossier' voorleggen over de aanleg van de metrotunnel bij het Zuidpaleis in Brussel Stad. "Als het Zuidpaleis echt deels afgebroken wordt, moeten er ook goede garanties komen voor de handelaars", aldus schepen van Handel Fabian Maingain (Défi) vrijdag.
Afbraak Zuidpaleis: Brusselse schepen op de bres voor handelaars
Het is nu een week geleden dat BRUZZ schreef dat de MIVB overweegt om het gedeeltelijk af te breken. Dat komt door de ontdekking van stabiliteitsproblemen in een drassig gedeelte van de oude Zenne. De CEO van de MIVB, Brieuc de Meeùs, schat de kostprijs van de operatie op 170 miljoen en de duur van de werken op acht jaar.
Die extra kosten vermijden kan alleen door het Zuidpaleis gedeeltelijk af te breken.
'Verraad'
“Handelaars ervaren de huidige situatie als verraad van de MIVB, nadat ook eerdere afspraken al niet nagekomen werden. Denk aan de fasering van de werken en het niet opvolgen van klachten. Ze zijn na twee eerdere crisissen opnieuw in de onzekerheid gestort," zegt schepen van Economische Zaken, Fabian Maingain (Défi).
Maingain vraagt om een 'solide dossier': de MIVB moet open kaart spelen en alle beschikbare informatie delen. Daarnaast vraagt de schepen om aanvullende financiële steun voor de winkeliers. De schepen herinnert aan de inkomsten die de handelaars mislopen door klanten die hun winkels minder goed kunnen bereiken sinds de straat een bouwput is.
Alternatieve vestiging
Mocht het toch komen tot een gedeeltelijke afbraak van het Zuidpaleis, dan vraagt Maingain om een alternatief voor de handelaars die in het Zuidpaleis zijn gevestigd. "Krijgen ze een winkel in een container, zoals voor een deel van de ondernemers uit de Stalingradlaan al het geval is?" Ook moeten er volgens Maingain garanties komen dat de handelaars na afloop van de werken terug kunnen keren naar hun winkel.
Lees meer over: Mobiliteit , Fabian Maingain , Zuidpaleis