"Ondanks de open dialoog die we voeren, is er geen garantie dat zelfs een afgeslankte kilometerheffing er ooit komt", aldus Brussels minister Elke Van den Brandt in een reactie aan BRUZZ op het nieuws dat Vlaanderen en Brussel samenwerken aan een oplossing voor dit aanslepende mobiliteitsdossier.
Op de kritiek dat het voorstel het oorspronkelijke plan te fel zou afzwakken, reageert Van den Brandt bij BRUZZ door te stellen dat het geen afzwakking betreft: "We zijn nog niet bezig met exacte tarieven en we willen het systeem net eerlijker maken door het variabel te maken," klinkt het.
Daarnaast geeft Van den Brandt toe dat het geen makkelijke opdracht wordt. "Minister Peeters wil praten, maar Vlaanderen heeft natuurlijk een ander regeerakkoord dan Brussel, met een andere ideologie. Het zal met andere woorden niet evident zijn om dit akkoord te bereiken, en er is geen garantie dat we hierin zullen slagen. Maar we blijven wel open met elkaar in dialoog gaan."
Voorlopig wil Van den Brandt geen deadline stellen. "Bij een dialoog moet je ook luisteren, en intussen werken we ook aan andere zaken om de mobiliteit en de luchtkwaliteit te verbeteren. Indien we niet tot een akkoord zouden komen, zou ik in eerste instantie van Vlaanderen te weten willen komen hoe zij de files dan plannen aan te pakken. Maar dit voorstel van de afgeslankte kilometerheffing blijft ons eerste plan. Over een mogelijk plan B doe ik nu nog geen straffe uitspraken."
Afgeslankte versie
Het voorstel voor een afgeslankte versie van de kilometerheffing komt er nadat Van den Brandt hoorde dat minister Peeters geen kilometerheffing wil omdat mensen geen alternatieven hebben voor de auto. "Dat beschouw ik als een opening," aldus Van den Brandt. "Laten we stapsgewijs van start gaan en het systeem zo moduleren dat je enkel betaalt op trajecten waarop een alternatief voor de auto bestaat, zoals trein of bus. Als je uit een verre uithoek in Limburg of West-Vlaanderen komt, waar geen bus rijdt, dan wordt jouw tarief op nul gezet."
Van den Brandt lanceerde het voorstel in een interview in De Morgen. Het is een ultieme poging om Vlaanderen alsnog over de streep te trekken voor de gezamenlijke invoering van een kilometerheffing. “We kunnen met kleine stapjes beginnen. In de eerste fase betalen automobilisten alleen daar waar de meeste files staan. Desnoods enkel tijdens de spits, en enkel in en rond Brussel.”
De Vlaamse regering beloofde al in 2009 te onderzoeken hoe een slimme kilometerheffing kan worden ingevoerd. Vorig jaar besloot de Vlaamse regering in het kader van haar klimaatplan opnieuw dat die heffing er moest komen. Toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verdedigde die ook. Maar toen een voorbereidende studie tijdens de kiescampagne uitlekte, met prijzen van 2 tot 5 eurocent per kilometer, ontstond er ophef. Daarop keerde N-VA zich tegen de kilometerheffing en werden de plannen van tafel geveegd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , kilometerheffing , Elke Van den Brandt , Lydia Peeters
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.