Amsterdam wil tegen 2030 alle benzine- en dieselwagens verbieden. Het ambitieuze plan kwam er na de vaststelling dat Amsterdammers gemiddeld een jaar minder lang leven. Bevoegd minister Céline Fremault (CDH) is blij voor Amsterdam, maar wil zich voor Brussel aan de gemaakte afspraken houden.
Benzinewagens bannen in Brussel nog niet voor meteen
Brussels minister van leefmilieu Céline Fremault (CDH) juicht het Nederlands initiatief toe maar gelooft niet dat Brussel nu al een plekje heeft op die ecologische trein.
“Het is mooi dat Amsterdam zich wil aansluiten in het rijtje van de nul-emissiesteden. Wij houden ons hier in Brussel momenteel bezig met de reeds gemaakte afspraken over de uitstoot, waarbij het essentieel is dat we alle stakeholder. Wij willen ten laatste in 2030 alle dieselwagens bannen. De volgende etappe is het bannen van de benzinewagens.”
Ook de gecontacteerde experts zijn voorzichtig. “Amsterdam wil schone lucht voor zijn bewoners, zo veel is duidelijk,” zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters aan BRUZZ, “maar hoe streng kunnen die maatregelen rondom uitstoot zijn en tegelijk realistisch blijven? Dit is heel moeilijk te bepalen, niemand heeft een glazen bol. Het blijft vooral een discussie over wat er binnen tien jaar technisch haalbaar is."
Peeters benadrukt het belang van een afbouwsysteem: “Zo heeft iedereen de tijd en de middelen om over te schakelen naar ecologische alternatieven. Subsidies, slooppremies met sociale correcties en overstapparkings zijn hier van cruciaal belang. Kijk naar Gent, die berekenen slooppremies op basis van het inkomen van de burger.”
Mobiliteit in Brussel
Lees meer over: Mobiliteit , Politiek , Mobiliteit in Brussel , LEZ , Kris Peeters , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.