De kogel is door de kerk: de Stad Brussel kiest voor een testscenario in het Ter Kamerenbos waarbij enkel autoverkeer wordt toegelaten op de Dianalaan. Het allergrootste deel van het bos wordt vanaf 14 september voor twee maanden autovrij. "Op termijn willen we het hele bos afsluiten voor het autoverkeer. Maar eerst hebben we meer alternatieven voor de auto nodig."
De voorbije maanden woedde een hevig debat over de toekomst van de groene long in het verlengde van het Zoniënwoud. De Stad Brussel, op wiens grondgebied het bos ligt, wil het autoverkeer drastisch terugdringen. Een gemeente als Ukkel vreest dan files in de eigen woonwijken, terwijl Sint-Genesius-Rode vindt dat de Stad zo zijn eigen centrum afsluit. Gemeenten als Elsene en Watermaal-Bosvoorde zijn het voorstel van de Stad dan weer genegen.
Woensdag zaten de betrokken gemeenten nog eens samen over het testscenario dat vanaf midden september van start gaat. Dat blijkt wel degelijk het voorkeursscenario van de Stad Brussel te zijn, waarbij het allergrootste deel van het bos voor het autoverkeer wordt afgesloten.
Enkel op de Dianalaan in het noorden van het bos zal autoverkeer mogelijk zijn in de twee richtingen (tussen Louizalaan en Belle Alliancelaan, twee rijstroken in noordelijke richting, één in zuidelijke), blijkt uit een mededeling van burgemeester Philippe Close (PS), mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen), Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) en de burgemeesters van Elsene en Watermaal-Bosvoorde.
Het autoverkeer op de Dianalaan moet ervoor zorgen dat de middenring binnen Brussel niet onderbroken wordt door het Ter Kamerenbos. In het zuiden zal bus 41 nog steeds over de Bosvoordelaan mogen. De Stad zal daarnaast ook schoolbussen toelaten op die as. Onder meer de leerlingenstroom naar de Europese school in Ukkel zou zo wat vlotter moeten verlopen.
Op zondagen blijft het hele bos autovrij.
Het testscenario:
De stad wil de testopstelling twee maanden behouden. De start is voor maandag 14 september, de laatste dag is vrijdag 15 november. Enkel als de test in regelrechte en aanhoudende chaos uitmondt, kan de opstelling tijdens die maanden gewijzigd worden.
Verschuiving naar de Rooseveltlaan
Om een verkeersinfarct op de Waterloosesteenweg (ten westen van het bos) te vermijden, kiest de Stad ervoor om het autoverkeer zo veel mogelijk langs de Franklin Rooseveltlaan te leiden. Die as heeft immers nog capaciteit voor autoverkeer over. Het Gewest voert daarom aanpassingen door aan de kruispunten ter hoogte van de Lorrainedreef/Terhulpensesteenweg en van de Terhulpensesteenweg/Rooseveltlaan. Het verkeer naar de Rooseveltlaan zal er telkens voorrang krijgen.
Brussels schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) maakt zich sterk dat de Stad met de test grote stappen zet richting schonere lucht en veiliger verkeer. "Dit is een sterk signaal dat het bos een groene long is voor de stad. Tegelijk zijn we niet blind voor de situatie in de omliggende wijken. Vandaar die keuze om het verkeer naar de Rooseveltlaan te leiden. Er is ook heel wat afvergaderd met de omliggende gemeenten voor we deze beslissing hebben genomen."
"Op termijn willen we het hele bos afsluiten voor het autoverkeer. Maar eerst hebben we meer alternatieven voor de auto nodig."
De mobiliteitsschepen hoopt niet enkel op een verschuiving naar de oostflank van het bos. "Het is ook de bedoeling dat mensen die zich vastrijden naast het bos alternatieven zoeken: een ander vervoersmiddel, telewerken of later naar het werk vertrekken zijn allemaal mogelijkheden. Als je de verkeerscapaciteit beperkt, verdampt ook altijd een deel van het autoverkeer."
Op termijn wil de Stad volgens Dhondt overigens naar een volledige afsluiting van het bos. "Maar daarvoor moeten we eerst nog meer alternatieven aanbieden, onder meer op het openbaar vervoer." Burgemeester Close zit op dezelfde golflengte: "Over 10 jaar moet het Ter Kamerenbos hoe dan ook helemaal een park zijn, zonder autoverkeer. De Stad moet veranderen, dat heeft corona nog eens duidelijk gemaakt."
Ecolo in Ukkelse meerderheid
De Ukkelse burgemeester Boris Dilliès (MR) liet de voorbije maanden herhaaldelijk zijn ongenoegen blijken over de plannen van de Stad. Recent liet hij ook nog weten dat Ukkel een advocaat onder de arm had genomen om juridische stappen te onderzoeken. De kans dat het zover komt, lijkt echter klein. Ook Ecolo maakt immers deel uit van de Ukkelse meerderheid. De Franstalige groenen, die er met Thibaud Wyngaard de eerste schepen bevoegd voor mobiliteit hebben, hielden er zich tot nog toe op de achtergrond in het dossier, maar benadrukten vorige week wel dat er niét beslist was om naar de rechter te trekken.
Ter herinnering: bij de uitbraak van de coronacrisis werd het bos volledig gesloten voor het autoverkeer, om meer plaats te geven aan voetgangers en fietsers in tijden van lockdown en fysieke afstandsregels. Later ging het noordelijke deel toch weer open voor auto’s.
Terug naar 2012
Acht jaar geleden woedde overigens al eens een gelijkaardige discussie. Toen wou het stadsbestuur met mobiliteitsschepen Christian Ceux (CDH) een groot deel van het bos aan zachte weggebruikers geven. Burgervader Freddy Thielemans (PS) zwichtte toen voor de druk van Ukkel en Elsene. Het ziet ernaar uit dat Philippe Close steviger in zijn schoenen staat. "De burgemeester heeft zich 100 procent achter deze keuze geschaard," zegt Dhondt.
Lees meer over: Brussel-Stad , Ukkel , Mobiliteit , Ter Kamerenbos , Philippe Close , Boris Dilliès , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.