Mobiliteitsplatform Bolt neemt verschillende maatregelen om de veiligheid in zijn taxi's te verhogen, zoals een SOS-knop in de applicatie en de mogelijkheid om de route van de rit te delen met vrienden. "Een klant moet zich altijd veilig voelen", aldus Laurent Pantusa, hoofd van Bolt in België.
Bolt maakt taxi's veiliger: SOS-knop en delen van route met vrienden
Bolt ken je allicht als deelstepbedrijf, maar sinds een half jaar heeft het ook een taxiplatform in Brussel. Via de applicatie – waar je ook deelsteps en fietsen kan lokaliseren – kan je nu ook een taxi boeken.
Om de veiligheid van zowel de klant als de taxichauffeur te verhogen, introduceerde Bolt een aantal features.
Eerst en vooral moet je meer veiligheidsprocedures ondergaan als je chauffeur wil worden. “De bestuurders worden verschillende keren gecontroleerd en gescreend, en moeten ook het uitreksel uit het strafregister voorleggen”, aldus Bolt in een persbericht.
Je kan voortaan ook de route van je rit in ‘realtime’ delen met je naasten, “voor als je je onveilig voelt”, zegt Laurent Pantusa, hoofd van Bolt in België. Ook worden je contactgegevens automatisch afgeschermd, zodat bestuurder en klant elkaars privégegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres niet kunnen zien.
"De extra functies in de app betekenen geen prijsstijging voor de klant"
SOS-knop
Maar de meest opvallende maatregel is misschien wel de komst van de SOS-knop in de applicatie. Die kan gebruikt worden voor verschillende redenen: als je chauffeur te gevaarlijk rijdt of als je slachtoffer bent van seksueel geweld bijvoorbeeld. Ook je chauffeur kan de knop induwen als hij zich niet veilig voelt.
Eens je op de rode knop duwt, word je meteen doorverbonden met de veiligheidsdiensten die jou te hulp schieten. “De knop is er in het geval van uiterste nood. We hopen dat die knop nooit ingeduwd wordt, maar beter voorkomen dan genezen”, zegt Pantusa. "Het is belangrijk dat mensen die gebruikmaken van een Bolt-taxi zich altijd veilig voelen."
Andere Brusselse platformen
Ook Uber heeft zo’n SOS-knop. Tijdens je rit kan je in de Uber-app een virtuele veiligheidskit openen, waar je contact kan opnemen met het noodnummer 112. “Bij het klikken op de noodhulpknop wordt ook het support team van Uber automatisch gewaarschuwd”, klinkt het bijUber. Ook na de rit kan je via het meldpunt in de applicatie een incident rapporteren.
Heetch vermeldt wel dat je onmiddellijk contact moet opnemen met de plaatselijke politie (101) of de hulpdiensten (112) als je gewond of in gevaar bent. Een andere optie is om naar een personeelslid van Heetch te bellen, daar is wel een knop voor.
Uber heeft een meldpunt waar je heen kan nà je rit, en bij Taxi Verts kan je een mail sturen -niet meteen een oplossing wanneer je in acuut gevaar bent.
Bolt kan niet zeggen wat het kostenplaatje is van de lancering van de nieuwe veiligheidsfuncties, maar bevestigt wel dat een taxirit niet meer zal kosten. “Er hebben veel ingenieurs gewerkt aan de updates, maar de prijzen voor de klant worden niet doorgerekend”, bevestigt Pantusa.
Correctie: in een eerder artikel werd vermeld dat Bolt de eerste Brusselse taxispeler is die een SOS-knop aanbiedt. Über laat weten dat ook zij een SOS-knop aanbieden. Die kan je alleen maar raadplegen tijdens je rit.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , bolt , deeltaxi , laurent pantusa , seksueel geweld
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.