De aanleg van fietssnelwegen tussen Brussel en Vlaanderen slabakte de voorbije jaren. Een nieuwe kaderovereenkomst moet het tempo nu gevoelig opdrijven.
Brussel en Vlaanderen willen tempo aanleg fietssnelwegen opdrijven
Sinds 2012 al bestaan er plannen om Brussel met zijn rand te verbinden via fietssnelwegen. Het Brussels Gewest, het Vlaamse en de provincie Vlaams-Brabant besloten toen om snelle fietsverbindingen aan te leggen in een straal van 15 kilometer rond de Grote Markt, een afstand die behapbaar is voor een fietspendelaar.
Acht jaar later is echter maar 30 procent van dat netwerk gerealiseerd. Om het proces te versnellen sloten het Brussels en Vlaams Gewest nu een nieuwe kaderovereenkomst, die een en ander vlot moet trekken. Dat zei Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie mobiliteit van het Brussels parlement.
“De mobiliteitsuitdagingen in en rond Brussel moeten we samen aanpakken."
De nieuwe overeenkomst moet er vooral voor zorgen dat werken op grensoverschrijdende assen beter gecoördineerd raken. Dat bleek de laatste jaren niet zo evident. In de toekomst moet het makkelijker worden voor overheden om te bouwen op het grondgebied van de buur.
De overeenkomst omvat afspraken over wederzijdse adviesverlening, informatie-uitwisseling, verwerven van gronden, gedeelde overheidsopdrachten of nog de principes voor de verdeling van de kosten.
Eerst fietssnelweg F203
“De mobiliteitsuitdagingen in en rond Brussel moeten we samen aanpakken,” zegt Van den Brandt. “Met minister Lydia Peeters (Open VLD) kwamen we al tot oplossingen voor de trambus, voor de maximumsnelheid op de Brusselse Ring, en nu ook voor de versnelde aanleg van fietssnelwegen. Zo kunnen we de modal shift in en rond Brussel echt realiseren.”
Een eerste zichtbare resultaat van de overeenkomst is een versnelling voor fietssnelweg F203, die parallel aan de E40 loopt. Ook de uitbouw van fietssnelweg F2 en de verdere aanleg van ringfietspad FR0 zou binnenkort vlotter moeten lopen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , Lydia Peeters , fietssnelwegen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.