Een jaar na de invoering van de "stad 30" blijft Brussel Mobiliteit benadrukken hoe belangrijk het is om de maximumsnelheid na te leven. De nieuwe sensibiliseringscampagne is een knipoog naar culthorrorfilms en waarschuwt de bestuurders dat ze niet in monsters mogen veranderen achter het stuur.
Brussel Mobiliteit start monsterlijke campagne tegen snel rijden
In een campagnevideo is te zien hoe drie verschillende bestuurders zich niet kunnen bedwingen en echt in een monster achter het stuur veranderen. "Snel rijden kan monsterlijke vormen aannemen, blijf jezelf rij trager", is de slagzin van de campagne.
"Zoals al bleek uit de voorbije verkeersveiligheidscampagnes, hanteert Brussel Mobiliteit steeds vaker een eigenzinnige toon. Om een gedragsverandering na te streven, moeten we verrassend zijn om de aandacht te trekken", zegt Inge Paemen, woordvoerster Brussel Mobiliteit.
De monsterlijke campagne is te zien op sociale netwerken, op affiches in de openbare ruimte en in Brusselse parkings, maar er komt ook een virtualreality-ervaring. In enkele grote winkelcentra kunnen bezoekers het verschil tussen 30 en 50 kilometer per uur ervaren tijdens een autorit van twee minuten. Die toont meteen aan dat het snelheidsverschil geen grote tijdswinsten oplevert.
"Snelheid is geen oplossing, integendeel, ze kan het slechtste in ons naar boven brengen en hiermee het risico op en de ernst van ongevallen vergroten. Blijf jezelf en altijd voorzichtig: geen enkel goed excuus is een verkeersongeval waard", stelt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , autoluwe binnenstad , Brussel Mobiliteit , Good Move