Het Brussels Gewest gaat drie types geluidsradars testen, die op termijn mogelijk ook geluidsovertredingen zullen vaststellen. Dat zegt milieuminister Alain Maron, na een meetcampagne, die bevestigt dat de Stad 30 voor veel minder verkeerslawaai zorgt. Opvallend ook: moderne auto's blijken nog even luid als oude modellen.
Brussel test geluidsradars: 'Later misschien ook lawaaiboetes'
Verkeerslawaai is een vaak onderkend probleem in steden. In het Brussels gewest wordt 70 procent van de bevolking zo blootgesteld aan een lawaaidrempel die hoger ligt de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (53dB).
Leefmilieu Brussel lanceerde in 2020 daarom een meetcampagne bij voorbijrijdende auto’s, die het probleem beter in kaart moet brengen. Uit de studie blijkt dat vooral de snelheid van voertuigen bepaalt hoe luid ze zijn. Waar de snelheid van 50 naar 30 km/u wordt gebracht halveert meteen ook het geluidsvolume.
Voor milieuminister Alain Maron (Ecolo) toont dat resultaat dat de veralgemeende zone 30 niet enkel efficiënt is voor de verkeersveiligheid, maar ook voor een rustigere en aangenamere stad zorgt.
Onder een snelheid van 30 km/u, wordt het motorgeluid de belangrijkste lawaaifactor (daarboven is dat doorgaans de rolweerstand), blijkt nog uit de metingen. De onderzoekers besluiten dat het ook belangrijk blijft om bestuurders tot een soepele en serene rijstijl aan te zetten.
Lawaaierige vrachtwagens
Het ene voertuig is het andere niet, toont de studie. Vooral motorfietsen en vrachtwagens zijn een pak luider dan de gemiddelde personenwagen. Eén motorfiets maakt evenveel lawaai als 2,5 personenwagens, terwijl een vrachtwagen zelfs zo luid is als 5,5 personenauto’s. Ook bestelwagens zijn wat luider dan personenwagens. Opmerkelijk: Elektrische auto’s zijn niet echt stiller dan auto’s met een verbrandingsmotor. Een eensluidende verklaring voor dat fenomeen hebben de onderzoekers nog niet.
"Vreemd dat moderne auto's even luid zijn als oudere, terwijl ze voor de uitstoot van vervuilende stoffen wél verbeterden"
Nog een opvallende vaststelling: nieuwe wagens zijn niet stiller dan oude. "Bij de uitstoot van vervuilende stoffen zag je de voorbije jaren een verbetering, maar voor lawaai is die afwezig, dat heeft ons toch wel verwonderd," zegt Benoit Fauville van Leefmilieu Brussel.
Maron laat weten dat het Gewest nu drie verschillende types geluidsradars gaat testen. De toestellen moeten een beter zicht geven op situaties en voertuigen die voor te veel lawaai zorgen. De bedoeling van de radars is dus in de eerste plaats wetenschappelijk. Als de radars nuttig blijken, kan het Gewest er meer aanschaffen.
"Op termijn kunnen we met dit soort radars ook geluidsboetes uitschrijven"
In Frankrijk worden dezelfde types radar vandaag al getest om te luide voertuigen te beboeten. Bij de zuiderburen werd recent een wet gestemd die zo'n boetes mogelijk maakt. Aangezien het in Brussel om dezelfde technologie gaat, kan zoiets technisch ook in Brussel.
Concrete plannen of een wettelijker kader zijn er nog niet, maar Maron wil wel graag in die richting. "Op termijn kunnen we er ook mee verbaliseren," klinkt het op zijn kabinet. "Het is net de bedoeling van de tests om te kijken wat het potentieel is, ook qua sensibilisering en controle. Als de technologie op punt staat, zullen we de nodige reglementering bestuderen."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Gezondheid , verkeerslawaai , lawaai , Alain Maron , Leefmilieu Brussel