Kruispunten Sainctelette 9 BRUZZ ACTUA 1656

| Kruispunten Sainctelette 9 BRUZZ ACTUA 1656

Brusselaar mee aan de tekentafel van Saincteletteplein

TDN
© BRUZZ
22/02/2021
Updated: 22/02/2021 16.49u

Buurtbewoners, fietsers en pendelaars mogen hun zegje doen over de heraanleg van de zone tussen het Saincteletteplein en het IJzerplein, een belangrijke maar onveilige toegangspoort tot het Gewest. De grote lijnen van de geplande heraanleg liggen weliswaar al vast. "Maar de ruimte die er vrijkomt, geven we terug aan bewoners. Daarom betrekken we hen best nu al."

De Brusselse regering schreef in 2017 een wedstrijd uit voor een nieuw Saincteletteplein en omgeving. De ontwerpers mochten een uitgestrekt gebied hertekenen, dat reikt van Sainctelette tot aan het IJzerplein ter hoogte van de kinderboerderij aan het Maximiliaanpark. De Franse landschapsarchitecten van Agence Ter, die samenwerkten met het Brusselse bureau Karbon en studiebureau Arcadis, haalden de opdracht binnen.

In hun ontwerp ligt de focus op meer ruimte voor ontmoeting, maar minder ruimte voor verkeersconflict. Zo krijgen Kanal en het Kaaitheater een groot voorplein. De brede en ongebruikte middenberm verdwijnt, het autoverkeer wordt geconcentreerd naar het midden van de as en de rijstroken dus minder ruimte innemen. Tegelijk ook veiliger, want de rijrichtingen groeien naar elkaar toe en dus moeten voetgangers minder afstand oversteken.

De dubbele brug over het kanaal wordt dan weer breder, waardoor aan weerszijden plaats vrijkomt voor een wandelesplanade en afgescheiden tweerichtingsfietspaden. En ook het IJzerplein ondergaat een grondige facelift ten voordele van de zwakke weggebruikers en het openbaar vervoer. Tegelijk wordt er voorzien om het groene netwerk van het Maximliaanpark helemaal door te trekken tot in de kaaienwijken.

Sainctelette

Overzichtsbeeld van het winnende ontwerp.

De laureaten werken hun ontwerp nu verder uit, en rekenen daarvoor op de hulp van buurtbewoners. De grote lijnen liggen dus wel al vast en focussen zich op een efficiëntere indeling van de weginfrastructuur. "De publieke ruimte die vrijkomt door de ingreep geven we terug aan de bewoners. Net daarom is het zo belangrijk om hen nu al te betrekken bij de concrete invulling", zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen).

Het participatietraject zal in verschillende fases verlopen. Vanaf maandag/vandaag zal iedereen een online vragenlijst kunnen invullen, waarin ze ervaringen kunnen delen en suggesties kunnen doen. Er zal deze maand een ondervragingsteam de straat opgaan om alle buurtbewoners diezelfde enquête voor te leggen, zodat ook de digitaal ongeletterden hun mening kunnen geven. In maart volgen coronaproof workshops met stadsverenigingen en handelaars uit de buurt.

Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer krijgen meer ruimte.

Elke Van den Brandt

Elke Van den Brandt BRUZZ ACTUA 1676

Van den Brandt wil op die manier een stad op maat scheppen. "De buurtbewoners zien, voelen en proeven dit stukje Brussel elke dag. Hun expertise is een ideaal vertrekpunt om de leefruimtes kleur te geven", aldus de minister. "Verkeersveiligheid en een evenwichtigere verdeling van de ruimte zijn onze ambities. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer krijgen meer ruimte. Bovendien maken we van Sainctelette een multimodaal knooppunt, zodat overstappen van het ene op het andere vervoermiddel eenvoudiger wordt."

Als dit keer geen vertraging in het dossier komt, moet de stedenbouwkundige vergunning in het najaar in openbaar onderzoek gaan. In het voorjaar van 2022 zouden de werken dan kunnen starten. Dat is niets te vroeg, want de BRUZZ-lezers verkozen Sainctelette onlangs nog tot het gevaarlijkste kruispunt van Brussel. Intussen maakt het Gewest ook werk van een nieuw kanaalfietspad onder de brug.

Torenprotest

Vzw Foyer, het regionaal integratiecentrum dat zich vlak naast het Saincteletteplein bevindt, moedigt dergelijke burgerparticipatieprojecten aan, maar vindt dat Brussel over het algemeen te weinig luistert naar zijn bewoners.

“Het is goed dat bewoners nu bevraagd worden in verband met de mobiliteit, maar ondertussen negeert Molenbeek wel het feit dat wij twee jaar geleden een petitie zijn opgestart met meer dan vijfhonderd handtekeningen tegen de bouw van de woontoren aan het Saincteletteplein”, reageert Foyer-directrice Loredana Marchi.

Die woontoren zou met zijn 15 verdiepingen dubbel zo hoog als de bestaande gebouwen aan het plein worden. Vzw Foyer en buurtbewoners uitten in 2019 al hun ongenoegen aan de hand van een petitie, maar daar werd volgens Marchi niets mee gedaan. “De wijk is al overbevolkt. Zeker in tijden van een pandemie willen we meer groen en meer ademruimte.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , heraanleg Saincteletteplein , zwarte verkeerspunten , Elke Van den Brandt , participatietraject Sainctelette , heraanleg IJzerplein , K-nal

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni