Het Brusselse pilootproject Cairgo Bike behoort tot de elf laureaten van een wedstrijd uitgeschreven door de Europese Unie rond cargofietsen. Om het idee verder uit te werken, krijgt het consortium met daarin onder meer de VUB bijna 4,7 miljoen euro Europese middelen.
Brussels project rond cargofiets krijgt Europese steun
Lees ook: Long tail is nieuwe Brusselse fietstrend
Het Europees stadslabo UIA (Urban Innovative Actions) gaat elk jaar op zoek naar lokale initiatieven die het stedelijk weefsel versterken en de stadsbewoners vooruithelpen. De aandacht lag anno 2020 op groene initiatieven. UIA gaat uit van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
Uit 222 ingediende projecten selecteerde een jury elf laureaten, waarvan van Belgische makelij. Het project Cairgo Bike wordt gedragen door het Brussels Gewest, Leefmilieu Brussel, de VUB, fietsorganisatie Pro Vélo, de coöperatie Urbike, fietsleveranciers Remorquable, autodeelbedrijf Optimobil en parkeeragentschappen BePark en parking.brussels.
Het uitgangspunt van dat bonte gezelschap is om de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad te verbeteren door in te zetten op de ontwikkeling van cargofietsen. Dat kan door het gebruik van babydragers, fietskarren, bakfietsen en aanhangfietsen te stimuleren voor korte afstanden.
Cairgo Bike, een samentrekking van 'cargo' en 'air', hoopt de Brusselaar zoveel mogelijk uit de wagen te houden door fietsvervoer en -cargo te promoten en te ondersteunen voor korte ritten.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietsleveranciers , Cairgo Bike , modal shift , Urban Innovative Actions
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.