Burgemeester Jette na sabotage verkeersfilter: 'Laten we het debat kalmeren'

Eva Christiaens
© BRUZZ
10/10/2022
Updated: 11/10/2022 14.03u

Een verkeersfilter in de Broustinlaan in Jette is al enkele dagen het doelwit van saboteurs. Nieuwe paaltjes op de hoek van de straat zijn er weggehaald, teruggeplaatst en weer weggehaald. Er komen nu nieuwe, vaste paaltjes. Intussen ziet de gemeente het protest tegen deze en andere verkeersingrepen groeien. “Laten we het debat kalmeren,” vraagt de burgemeester.

De hoek van de Broustinlaan met de Jetselaan in Jette is sinds deze maand een nieuw, autovrij pleintje, net als het andere uiteinde van de straat in Ganshoren. De filters zijn nu een drietal weken klaar. In Ganshoren hebben horecazaken er al terrassen uitgestald. Maar aan de kant van Jette stond de filter de voorbije dagen al vaker open dan toe. Een groep tegenstanders lijkt te kiezen voor sabotage.

“Al toen de filter midden september werd ingericht, zijn de blauw-gele hekken rond de werf regelmatig verplaatst,” zegt buurtbewoonster Catherine van het wijkcomité QuartierBroustinWijk2.0. Die groep burgers stelde vorig jaar zelf twee autovrije pleinen voor in de Broustinlaan. Haar volledige naam vermeldt ze liever niet, uit voorzichtigheid. “Toen de paaltjes er stonden, zag ik al na een drietal dagen iemand die ze kwam losschroeven.”

221010_verkeersfilter_broustinlaan_jetselaan_ec.jpeg

| De paaltjes die de straat moesten afsluiten voor autoverkeer, zijn verdwenen.

Enkele buurtbewoners kwamen de paaltjes weer vastzetten. Niet veel later waren ze weer losgemaakt. En zo ging het nog een tiental keer door. “Tot ze verdwenen. Vanochtend zag ik de paaltjes nergens meer liggen,” zegt Catherine. Volgens haar zijn buurtbewoners en fietsers al vaker uitgescholden door enkele tegenstanders in de straat. Een voorname verdachte is een handelaar in werfkledij uit de straat. “Ik heb de paaltjes inderdaad één keer zelf losgemaakt,” zegt die winkelier aan BRUZZ, “maar sinds de politie hier is geweest, niet meer.” Hij weet wel wie de volgende sabotages voor zijn rekening nam, zegt hij, “maar ik heb niemand een opdracht gegeven.”

Kuregem 2.0

De lokale politiezone Brussel-West kan nog geen cijfers kwijt over vandalisme of het aantal boetes in de straat. De gemeente Jette bevestigt het probleem wel. “Aan de Broustinlaan zijn de paaltjes inderdaad soms weggehaald,” zegt mobiliteitsschepen Nathalie De Swaef (Groen). “We hebben daarom betere paaltjes aangevraagd bij het Gewest. Die komen er op zeer korte termijn.”

"Een combinatie van verschillende soorten afwering, bijvoorbeeld paaltjes en bloembakken, werkt beter tegen vandalisme"

Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit

Het gaat dan om paaltjes die niet meer eigenhandig losgeschroefd kunnen worden, maar om vaste, buigzame paaltjes waar alleen de hulpdiensten nog mogen overrijden. Die zouden half oktober geleverd moeten worden, zegt Brussel Mobiliteit. “Wij bekijken verder hoe we deze en andere verkeersfilters kunnen inrichten met verschillende soorten afwering, bijvoorbeeld een combinatie van paaltjes en bloembakken,” zegt woordvoerder Pieterjan Desmet van Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). “We merken dat zo’n combinaties beter werken tegen vandalisme dan één type afwering alleen.”

De Broustinlaan is inderdaad niet de eerste plek waar paaltjes, betonblokken of verkeersborden zijn vernield, verdraaid of verstopt. Deze zomer gebeurde dat vaker in Kuregem, bij de start van het Good Move-circulatieplan daar. De gemeente Anderlecht besloot vorige maand na aanhoudend protest om het verkeersplan alsnog terug te schroeven. En ook in Jette wordt er al zenuwachtig gekeken naar het vervolg van de plannen in deze en andere wijken. In de Lecharlierwijk circuleert een petitie tegen de laatste mobiliteitsaanpassingen. Het beloofde Good Move-circulatieplan voor de Dielegemwijk laat dan weer op zich wachten.

Good Move-plannen

“Het overleg loopt,” zegt burgemeester Claire Vandevivere (LB/CDH) over dat laatste plan. “Ik luister liever op voorhand naar iedereen, dan dat we achteraf protest krijgen.” In de Lecharlierwijk komt dan weer een versnelde evaluatie van de nieuwe inrichting, belooft ze, zonder daar een timing op de plakken. “Het klopt dat we daar veel negatieve reacties op krijgen, maar ook positieve. Ik wil het debat kalmeren, en ik geloof in Jette.”

“Ik luister liever op voorhand naar iedereen, dan dat we achteraf protest krijgen”

Claire Vandevivere, burgemeester Jette

Claire Vandevivere, burgemeester van Oudergem quote

Schepen van Mobiliteit De Swaef blijft even voorzichtig. “De socio-economische context is vandaag niet van die aard dat we vlug vooruit kunnen gaan. Het is logisch dat we onze tijd nemen,” zegt zij over de lopende verkeersplannen. Dinsdag zit het schepencollege van Jette nog eens samen om die plannen verder te bespreken.

Al zou dat voor de bewoners van de Broustinlaan weinig verschil mogen maken. Die filter staat los van Good Move in de gemeente, klinkt het, en gaat vooral om de lokale verkeersveiligheid. “De paaltjes zijn een tijdelijke maatregel, in afwachting van een echte herinrichting van de straat,” zegt burgemeester Vandevivere. “Daarvoor zullen we een studie organiseren, met de focus op het kruispunt van de Broustinlaan met de Grondwetlaan. Daar gebeuren veel ongelukken en dat willen we objectief aanpakken.”

221010_verkeersfilter_broustinlaan_sermonlaan_ec.jpeg

| De verkeersfilter aan het andere einde van de Broustinlaan is nog intact.

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette , Mobiliteit , Good Move , Broustinlaan , sabotage , nathalie de swaef , Claire Vandevivere

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni