Niet alleen in Anderlecht en Molenbeek zorgen de verkeersfilters uit het Good Move-plan voor ongenoegen. In Jette mobiliseren bewoners en winkeliers zich tegen het circulatieplan dat de Jetse Lecharlierwijk autoluw moet maken. Voorstanders bereiden op hun beurt een interpellatie voor. "Het zijn vaak de meest boze stemmen die het debat domineren."
Ook in Jette zijn bewoners verdeeld over circulatieplan
Het Amnesty Internationalplein, een rotonde dat zes straten met elkaar verbindt, is sinds begin september geen echt rotonde meer. Zachte weggebruikers hebben er nog de volledige doorgang, maar auto’s stoten op een bord 'Gewijzigde verkeerssituatie'. De maatregel maakt deel uit van het plan om de Lecharlierwijk autoluw te maken.
Omwonenden van het Amnestyplein protesteren nu tegen de wijziging van de verkeerssituatie. Een petitie van het 'Comité des Habitants de Jette' heeft inmiddels vijfhonderd handtekeningen verzameld.
"Wij, de inwoners van Jette, worden rechtstreeks getroffen en gestraft door deze even extreme als absurde maatregelen," klinkt het in de petitie genaamd 'Non au plan Good Move à Jette'. "Ze voldoen niet aan de behoeften van de inwoners, noch aan de realiteit van het leven van de overgrote meerderheid van de inwoners van Jette, waaronder ouderen, mensen met een beperkte mobiliteit, winkeliers, zelfstandigen, ouders van grote gezinnen, hulpverleners, mensen die niet de vrije tijd of de gezondheid hebben om op twee wielen naar hun werkplek te komen of om te telewerken."
'Wij, de inwoners van Jette, worden rechtstreeks getroffen en gestraft door deze even extreme als absurde maatregelen'
Concreet vragen de ondertekenaars van de petitie om de onmiddellijke opschorting van het Good Move-plan, net als de verwijdering van de plantenbakken of betonblokken die "in het wilde weg aan het einde van onze straten zijn geplaatst" en de heropening van het verkeer van deze straten.
Het is niet duidelijk wie er achter de petitie zit, de beheerders van Facebookgroep 'Habitants de Jette' zijn in ieder geval niet op de hoogte. Verschillende Jettenaren vermoeden dat er slechts één persoon achter de online petitie schuilt. Er circuleert daarnaast ook een papieren petitie in enkele handelszaken. Daarover bericht La Capitale en dat bevestigt een Jettenaar aan BRUZZ.
Net als de inwoners van Kuregem vraagt een deel van de Jettenaren om meer transparantie. "We werden voor een voldongen feit gesteld op de dag dat het verkeersplan werd opgesteld," klinkt het. "We wisten het pas toen de betonblokken werden geplaatst. Er was hierover geen transparantie."
Voorstanders reageren
Andere buurtbewoners ontkennen dit. "De gemeente heeft zeker ruim gecommuniceerd over de plannen via de website Jette Info en op Facebook," zegt buurtbewoonster Kim Gorus, die zelf deelnam aan een reeks participatieve workshops over het thema. "We begrijpen dat dit plan na verloop van tijd geëvalueerd moet worden, maar na twee weken is het daarvoor te vroeg. Dan is al dat voorbereidend werk – ik denk aan het studiebureau, de participatieve workshops, de plannen uitwerken – voor niets geweest."
Ze laat weten dat Jette al veel grote mobiliteitswijzigingen heeft geteld – zoals de heraanleg van het Spiegelplein – en dat daar minder kritiek op kwam. Met een groepje anderen is ze van plan te interpelleren tijdens de volgende gemeenteraad van Jette om zo de voorstanders duidelijk te laten horen.
Ook Eoghan Welsh, die een paar straten verder woont, zal iets dergelijks ondernemen moesten de tegenstanders nieuwe stappen zetten. "Het zijn vaak de boze stemmen die het debat domineren," zegt hij. Dat terwijl de veranderingen de buurt volgens hem nu al veiliger hebben gemaakt. "De auto’s rijden langzamer waardoor het veiliger is voor voetgangers om over te steken op het zebrapad."
Burgemeester Claire Vandevivere (Les Engagés) benadrukt in La Capitale dat ze naar alle partijen luistert en de evaluatiefase mogelijk zal versnellen en in functie daarvan de volgende fases van het circulatieplan nog zal uitstellen.
Good Move
Lees meer over: Jette , Mobiliteit , Good Move , circulatieplan