Campagne van Vias zet kwaad bloed bij voetgangersvereniging

KVDP
© BRUZZ
22/08/2021
Updated: 22/08/2021 14.13u

Een campagne van verkeersveiligheidsinstituut Vias, waarin wordt opgeroepen om deel te nemen aan een burgerpanel, stoot op kritiek van de Brusselse voetgangersvereniging johanna.be. Op een campagnefoto wordt voorgesteld om voetgangers te verplichten om autobestuurders te bedanken wanneer ze aan een zebrapad stoppen. “Waanzin, alsof voetgangers het grote gevaar zijn.”

“Mijn mening: verplicht even lachen en je hand opsteken als iemand je laat oversteken.” Die boodschap staat te lezen op een van de campagnefoto’s waarmee Vias burgers uitnodigt om deel te nemen aan All For Zero, een burgerpanel over verkeersveiligheid. Op sociale media wordt de campagne op veel kritiek onthaald.

“Zijn jullie niet beschaamd?”, reageert VUB-professor Geert Vandermeersche op Twitter. “Een voetganger laten oversteken op een zebrapad staat in de wegcode. Dat jullie dit eruit halen, toont al meteen een vooringenomenheid en gebrek aan kritische analyse van verkeerssituaties.”

Ook de Brusselse vzw johanna.be, een vereniging die zich inzet voor meer verkeersveiligheid voor de actieve weggebruiker, reageert kritisch. “Er is zoveel te doen rond de veiligheid van voetgangers en nu lanceert Vias het idee om die te verbeteren door autobestuurders te bedanken wanneer zij doen wat ze moeten doen”, zegt Geert van Waeg van johanna.be aan BRUZZ. “Een auto moet stoppen voor een zebrapad en ik bedank ze zelf wel, maar dat verplichten is toch waanzin.”

'Victim blaming'

De man vanop de campagnefoto neemt ook het woord in een campagnefilmpje. “Ik heb gemerkt dat wanneer ik in de auto stop voor een voetganger, die vaak meer bezig is met zijn gsm dan met het verkeer”, zegt de man daarin. “Dan doe je aan victim blaming”, vindt van Waeg.

“Alsof voetgangers het grote gevaar zijn, alsof zij diegenen zijn die autobestuurders doden. Dat is erg in het verkeerde keelgat geschoten.” De voorzitter van de voetgangersvereniging heeft in 2003 zelf een dochter verloren, Johanna, toen ze in de provincie Luik werd aangereden door een automobilist.

Royal Autombile Club of Belgium

“Er zitten nog meer dingen in die campagne die ongelooflijk zijn”, gaat van Waeg verder. Zo vertelt een studente dat ze het fijn zou vinden indien er een wet zou zijn die autobestuurders verplicht om anderhalve meter afstand te houden van fietsers of voetgangers, iets wat buiten de bebouwde kom al lang verplicht is. “Die wet bestaat al 45 jaar, maar met deze boodschap schep je verwarring bij de automobilist, die nu misschien denkt dat dat dan toch niet verplicht is momenteel.”

“Vias maakt de ene blunder na de andere, terwijl ze zoveel knappere dingen zou kunnen doen. Ze zou het over het snelheid kunnen hebben, over de modal shift (de overstap van auto naar openbaar vervoer of de fiets, red), maar daar wordt niet over gesproken.”

Vias omschrijft zichzelf als onafhankelijk kennisinstituut over verkeersveiligheid, maar dat betwijfelt van Waeg nu. “Ik had nooit gedacht dat het een rol zou spelen, maar de Royal Automobile Club of Belgium heeft zestig procent aandelen in Vias.”

'Vriendelijkheid kan geen kwaad'

Vias benadrukt dat het niet alleen standpunten van autobestuurders aan bod laat komen in de campagne. "Je moet die campagne in zijn geheel bekijken. Er zijn filmpjes over alle vervoersmiddelen", zegt Vias-woordvoerder Stef Willems.

De boodschap van de autobestuurder die voetgangers graag zou verplichten om automobilisten te bedanken aan het zebrapad wordt dan weer verkeerd geïnterpreteerd. "Mensen vallen over het woord verplicht, maar dat is niet de insteek van zijn verhaal. Het is uiteraard niet de bedoeling dat dat in een wet wordt gegoten, maar de boodschap is eerder dat een beetje vriendelijkheid geen kwaad kan."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni