Maaltijdleverdienst Deliveroo heeft aan de hand van ‘heatmaps’ berekend waar de koeriers het vaakst fietsen. Op basis van die gegevens hebben ze ook enkele ‘zwarte punten’ in het verkeer geïdentificeerd. Het bedrijf wil nu die informatie delen met de bevoegde overheden.
Deliveroo pleit voor meer fietspaden
Concreet moeten volgens het bedrijf het gebied tussen de Louizalaan en het Stefaniaplein, Bareel in Sint-Gillis, de Charleroisesteenweg, het Flageyplein en de Generaal Jacqueslaan aangepakt worden. Vooral het gebrek aan degelijke fietspaden is een pijnpunt, klinkt het.
Deliveroo wil nu de gegevens delen met de bevoegde overheden. "Zo krijgen de lokale autoriteiten duidelijke aanwijzingen over de straten die door koeriers het vaakst gebruikt worden," staat er in een persbericht.
Opspraak
Het bedrijf kwam eerder dit jaar in opspraak omdat het besliste dat alle koeriers als zelfstandige of student-zelfstandige zouden moeten werken, waardoor ze een bedrag per levering zullen krijgen in plaats van een uurloon.
De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR), een onderdeel van de FOD Economie, heeft begin maart al geconcludeerd dat de koeriers als schijnzelfstandigen werken.
Ondertussen loopt er ook nog een onderzoek van de Sociale Inspectie en het Arbeidsauditoraat naar de manier van werken bij het bedrijf.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Deliveroo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.