In de maand oktober zijn twee reizigers in gevaar gebracht door problemen met de deuren van de meer dan 40 jaar oude metrostellen. Vakbondsbronnen bij de MIVB trekken aan de alarmbel. Het gaat om technische mankementen, bevestigt de MIVB. De precieze oorzaak wordt verder onderzocht.
'Deuren van oude metrostellen brengen reizigers in gevaar'
Dat schrijft de krant La Capitale donderdag. De vakbonden baseren zich voor hun uitspraak op twee incidenten die eind oktober plaatsvonden.
Op 27 oktober vertrok een metro in halte Munthof terwijl een man gekneld zat tussen de deuren. De reiziger had zich in extremis nog tussen de deuren weten te wringen met een arm en een been. In theorie blokkeert de metro automatisch, maar om onduidelijke redenen werkte dat veiligheidssysteem dit keer niet. De man, die half uit het stel hing, knalde tegen de reling die de metrotunnel afsluit en kwam vervolgens op de sporen terecht. Het slachtoffer was zwaargewond.
Drie dagen eerder zouden de deuren van een metrostel van hetzelfde type uit 1975 tijdens het rijden plots geopend zijn. Dat gebeurde terwijl de metro een snelheid van 40 km/u haalde. Het incident gebeurde net bij het binnenrijden van halte Houba-Brugmann, waardoor er geen slachtoffers vielen. Volgens de MIVB zou een reiziger de deuren handmatig hebben opengedaan. Een snelheidssensor werkte niet, waardoor de deuren alsnog openden.
Oude stellen rijden nog een tijdje
De twee metrostellen zijn door de MIVB uit roulatie gehaald zodat de technische mankementen verder onderzocht kunnen worden. Een woordvoerster laat weten dat er na een dodelijk incident in 2006 in metrohalte De Brouckère heel wat maatregelen zijn genomen om de veiligheid van de oude metrostellen, die vooral op lijnen 2 en 6 worden ingezet, te verhogen. Zo kan in principe geen enkele deur dicht als er voorwerpen van een dikte van meer dan 5 millimeter tussen komen te zitten.
De oudste metrostellen van de MIVB zijn al meer dan veertig jaar oud, maar zullen toch nog een tijd blijven rijden. Wanneer de nieuwe metrotreinen voor lijnen 1 en 5 geleverd worden vanaf 2020 zullen de oude stellen gebruikt worden om de frequentie op te krikken op lijnen 2 en 6.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.