Bestuurders die zich met een te vervuilende wagen toch in Brussel willen verplaatsen, kunnen als uitzonderingsmaatregel een dagpas aankopen die hen toegang geeft tot de lage-emissiezone. In 2020 werden al meer dan 5.212 van die dagpassen aangekocht en dat is nu al een aanzienlijke verhoging in vergelijking met de 3.025 dagpassen die in 2019 werden verkocht.
Dit jaar al meer dan 5.000 dagpassen verkocht voor Brusselse lage-emissiezone
Het was Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V) die de cijfers verkreeg na een vraag over de dagpassen aan minister van Leefmilieu en Klimaattransitie Alain Maron (Ecolo). Zo'n dagpas is tot maximaal acht keer per jaar beschikbaar voor automobilisten met een wagen die niet voldoet aan de toegangscriteria van de lage-emissiezone (LEZ), is geldig tot 6 uur 's ochtends de volgende dag en kost 35 euro. De dagpassen die in 2019 werden verkocht, waren goed voor 105.875 euro, maar in 2020 stijgt dat bedrag al naar 182.420 euro.
"Het succes van de dagpassen betekent dat de mensen goed op de hoogte zijn van de regels. Ook heel wat buitenlanders hebben inmiddels al zo'n pas gekocht wanneer ze in Brussel moesten zijn", zegt Debaets.
De cijfers tonen dat in 2020 4.152 dagpassen werden aangekocht door Belgen, gevolgd door 782 dagpassen voor Franse automobilisten en 127 voor Nederlanders. Dit jaar werd in 2.425 van de gevallen, bijna de helft dus, de dagpas aangekocht op de dag waarop er in de LEZ werd gereden, terwijl 608 dagpassen de dag nadien werden aangekocht. Toch blijken veel bestuurders ook goed voorbereid, want 2.179 dagpassen werden aangekocht vóór de LEZ werd betreden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Lage Emissie Zone , dagpas
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.