Het eerste half jaar van 2021 gebeurden er voor alle vervoersmiddelen samen 65 ongevallen met zwaargewonde of dodelijke slachtoffers. Vier daarvan hadden een dodelijke afloop. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) op een parlementaire vraag.
Eerste helft van 2021 telde 65 ernstige ongevallen, vier met dodelijke afloop
Hoewel die cijfers hoog lijken, gaat het wel om een daling ten opzichte van voorgaande jaren. Parlementslid Marc Loewenstein (Défi) ondervroeg Brussels minister Van den Brandt over de ongevallen bij fietsers en steppers in de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement .
Zij maakte dinsdagochtend bekend dat het aantal ernstige en dodelijke ongevallen dit eerste semester met 25 procent is gedaald ten opzichte van het gemiddelde voor de periode 2016-2020. Dat schrijft La Capitale en bevestigt het kabinet-Van den Brandt aan BRUZZ. Tussen 2016 en 2020 ging het om een gemiddelde van 88 ongevallen, waarvan 7 dodelijk.
Dat komt gedeeltelijk doordat het verkeer rustiger was wegens corona. Maar het aantal ongevallen aan het begin van dit jaar 2021 is ook gedaald in vergelijking met de (zeer rustige) eerste helft van 2020 (-60 procent voor doden en -13 procent voor zwaargewonden).
Bijna de helft in 1000 Brussel
Opvallend is ook dat bijna de helft van de ongevallen gebeurt in de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene. Dat komt niet alleen door de grote oppervlakte van de Stad Brussel, maar ook door aanwezigheid van drukke wegen als de Belliardstraat, de Wetstraat en de Louizalaan.
Ongevallen met steps worden door VIAS meegeteld in de totaalcijfers, en in de cijfers per vervoermiddel worden ze meegeteld als fietsers. "Een onderscheid zou echter een goed idee zijn," klinkt het op het kabinet van Van den Brandt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Veiligheid , verkeersdoden , verkeersongevallen , Vias , Marc Loewenstein , Elke Van den Brandt