Elke Van den Brandt (Groen) en Sven Gatz (Open VLD) tijdens de vorming van een Brusselse regering in juli 2019

| Elke Van den Brandt (Groen) en Sven Gatz (Open VLD) tijdens de vorming van een Brusselse regering in juli 2019.

Gatz wil groenere wagens en minder files: ‘Maar wel op ritme van Brusselaar’

TDN
© BRUZZ
20/02/2020

De lage-emissiezone (LEZ), een slimme kilometerheffing en de hervorming van de verkeersbelasting. De Brusselse regering werkt aan een globale hervorming om het wagenpark te vergroenen en de kostelijke verkeerscongestie aan te pakken. “We bevinden ons in een moeilijk spanningsveld. We willen iets veranderen, maar je mag dat niet te snel doen”, zegt minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) in een gesprek met BRUZZ.

Terwijl de LEZ in Antwerpen en Gent al enkele weken ter discussie staat, bleef de Brusselse lage-emissiezone redelijk buiten schot. Tot woensdag dan, toen Julien Uyttendaele (PS) aan de alarmbel trok. Het gefaseerde verbod op diesels en benzinewagens zal het onmogelijk maken voor de armere Brusselaars om nog een wagen te bezitten, luidde de kritiek tegen de meerderheid waarvan zijn partij zelf deel uitmaakt.

De hervorming is een kwestie van dosering: genoeg doen om de dingen te veranderen en tegelijk rekening houden met zij die het financieel moeilijker hebben.

Sven Gatz

Sven Gatz (Open-VLD), vice-president in de Vlaamse regering

De Brusselse regering is zich bewust van die problematiek. “Maar we móeten iets doen aan de CO2-uitstoot en het fijn stof. Het is een moeilijk spanningsveld. Enerzijds ambiëren we de vergroening van het wagenpark en het verminderen van de files. We willen een gedragsverandering teweegbrengen. Anderzijds moet je ervoor zorgen dat we de portemonnee van de Brusselaar niet plunderen. Deze hervorming is niet gratis. Je hebt enerzijds boetes, maar ook kosten voor een nieuwe wagen”, zegt Sven Gatz.

Met die bekommernis in het achterhoofd werkt de Brusselse regering aan een globale aanpak, waarin de LEZ, een slimme kilometerheffing en de nieuwe autofiscaliteit op elkaar worden afgestemd. “Dat zijn nu eenmaal communicerende vaten”, aldus Gatz. “We moeten bepalen aan welke intensiteit en welk ritme we maatregelen nemen. Het is een kwestie van dosering: genoeg doen om de dingen te veranderen, rekening houdend met mensen die het financieel moeilijker hebben.”

Begin 2021

De Brusselse regering geeft zichzelf tot Pasen om tijdens de begrotingscontrole de puzzel in elkaar te leggen. Op het einde van de lente hakken Gatz en co de knopen door. Wanneer vertaalt zich dat in het beleid? “Fiscale aanpassingen of reorganisatie van bijvoorbeeld de LEZ-camera’s, kosten tijd. Om dat beleidsmatig uit te rollen, zit je noodgedwongen minstens in begin 2021”, voorspelt Gatz. “Dat is niet erg, want we streven goed en gefaseerd beleid na.”

Gatz wil nog steeds niet weten van een stadstol, maar blijft achter de slimme kilometerheffing staan en is bereid die erdoor te drukken. Ook zonder akkoord van Vlaanderen en Wallonië. “Brussel moet daarin omwille van zijn densiteit de eerste stappen zetten. Op die manier zullen we de gesprekken met de andere regio’s intensifiëren”, aldus de liberale minister.

Gatz maakt zich sterk dat er volgend jaar een systeem komt, gebruik makend van de LEZ-camera’s. Hoe dat er precies zal uitzien, wil hij niet kwijt. “Ik ga niets aankondigen dat er nog niet is. Laat ons daar eerst op de ministerraad over praten.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Sven Gatz , slimme kilometerheffing , hervorming autofiscaliteit , lage-emissiezone

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni