Vanaf 1 januari 2022 verbiedt Brussel dieselwagens met de Euro 4 norm op zijn grondgebied. Dat zijn wagens van 11 tot 16 jaar, volgens de statistieken van de Federatie van Automobielindustrie (Fébiac) goed voor zo’n 10 procent van het Belgische wagenpark. Daaronder vallen ook 38.000 Brusselse wagens.
Gewest weert 38.000 Brusselse wagens vanaf januari
Volgens Fébiac bestond het Belgische wagenpark op 1 september dit jaar uit 5.853.568 auto’s, waarvan 604.438 niet in de lage emissiezone van Brussel zullen binnen mogen in 2022. De nieuwe maatregel treft 38.069 Brusselse wagens, 350.705 wagens uit Vlaanderen en 215.664 wagens uit Wallonië. Die cijfers worden opgelijst in La Capitale.
Mobiliteitsorganisatie Touring vindt dat de nieuwe maatregel niet erg ecologisch is. “De gemiddelde levensduur van een auto is 17 jaar. Door mensen te dwingen hun auto na 11 jaar te vervangen, halveert u de cyclus bijna”, zegt woordvoerder Lorenzo Stefani.
'Uitzonderlijke omstandigheden'
Bovendien benadrukt Stefani dat de coronacrisis voor moeilijkheden heeft gezorgd, ook bij het aankopen van nieuwe auto’s bijvoorbeeld omdat er een tekort was aan bepaalde materialen. “Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen”, zegt hij.
“We vragen de Brusselse autoriteiten om na te denken over oplossingen voor de 600.000 voertuigen die over twee en een halve maand niet meer in Brussel zullen mogen rijden”, aldus Touring.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Lage Emissie Zone