| Een drop-off zone voor deelsteps in de Lombardstraat, in Brussel-Stad.

Gewestelijke stepparkings zijn er nog niet, de 14 controleurs wel

SN
© BRUZZ
08/01/2020

Om rondslingerende steps op het voetpad aan te pakken, heeft Brussel Mobiliteit nu 14 controleurs aangesteld. De aangekondigde drop-offzones laten echter nog even op zich wachten. Samen met de NMBS moet Brussel Mobiliteit eerst nieuwe verkeersborden ontwerpen.

Free floating deelsteps durven al eens voor hinder te zorgen op de Brusselse trottoirs. Eerder kwamen er al verbodszones voor deelsteps en kondigde mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) een pilootproject aan met specifieke parkeerplaatsen voor steps, de zogeheten drop-off zones. Ook sommige gemeenten en Stad Brussel creërden al zulke stepparkings.

De voorlopige gewestelijke drop-off zones moesten er vóór eind 2019 komen aan het Noord- en Zuidstation, de Louizalaan en het Stefaniaplein. Maar dat is nog niet gelukt.

“We voeren nog gesprekken met de NMBS over de signalisatie, die uniform moet zijn. Er bestaan immers nog geen verkeersborden voor stepparkings. We zijn druk bezig met ontwerpen en hopen heel snel met het proefproject te starten," zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

Ook de verbodszones worden binnenkort geëvalueerd.

Anderhalve meter

Nu zijn er bovendien 14 deelstepcontroleurs aangeduid, meldde Van den Brandt in de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement, na een vraag van Vincent De Wolf (MR).

“Het zijn agenten die ook de taxi’s of het wegdek controleren,” verduidelijkt Paemen. Zij zullen erop toezien dat alle deelstepbedrijven voldoen aan de Brusselse exploitatieregels. Zo moet er steeds minimaal anderhalve meter doorgang zijn op ieder voetpad.

Brussel Mobiliteit wil ook bekijken of foutgeparkeerde deelsteps kunnen aangegeven worden via de app Fix My Street. “Maar daar zit veel informaticawerk achter. Dat is niet op een-twee-drie geregeld,” aldus Paemen.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Een eerste stepparking op het H. Kruisplein in Elsene

| Ook in Elsene aan het Heilig Kruisplein vind je een stepparking.

Parkeerkorting

Van den Brandt spreekt ook van compensatie voor wie de deelstep netjes in de drop-off zone achterlaat. Dat kan in de vorm van kortingen of getrouwheidsprogramma’s, maar moet nog afgestemd worden met de deelstepbedrijven. Het is dus nog lang niet zeker of zo’n compensatie er komt.

Er lopen tevens gesprekken met alle mobiliteitsministers voor een aanpassing van de Belgische wegcode. Regels voor deelsteps zouden daarin opgenomen kunnen worden, maar die voorstellen moeten de komende maanden nog bekeken worden.

Tot slot komt er een sensibiliseringscampagne om de Brusselse stepgebruiker wat rij- en parkeeretiquette mee te geven. Die start in de loop van 2020.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , deelsteps , drop-off zone , Brussel Mobiliteit , Elke Van den Brandt , Vincent De Wolf

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni