Met Gliize betreedt een nieuwe speler de markt van de deelsteps in Brussel. Opvallend: het gaat om een Brussels bedrijf, gerund door vader en zoon, en de twee willen gebruikers pushen om een helm te dragen.
‘Gliize’: vader en zoon uit Brussel lanceren nieuwe vloot deelsteps
“Als het over deelsteps gaat, zien we momenteel overal problemen”, zegt Emin Luka, die samen met zijn zoon Sami ‘Gliize' heeft opgestart. Gliize is een nieuwe aanbieder, en wordt daarmee de achtste in Brussel, naast Lime, Dott, Bird, Bolt, Pony, Voi en Tier. Sinds vorige week dinsdag kunt je een van de duizend Gliize-deelsteps unlocken in de Brusselse straten.
Emin Luka: “Momenteel worden steps achtergelaten op de rijweg, op het trottoir... Als Brusselaars willen wij komaf maken met dat probleem, want ook wij hebben er genoeg van. Er zijn momenteel heel veel exploitanten, maar het zijn bijna allemaal multinationals die Brussel niet kennen. Voor ons is Brussel is onze thuisstad: wij wonen hier, kennen de stad en haar uitdagingen. Ik ben ervan overtuigd dat we daarmee het verschil kunnen maken.”
Veiligheid
Gliize wil zich van de andere aanbieders onderscheiden door onder meer in te zetten op veiligheid. “Sami is professioneel brandweerman in Brussel, en die ervaring is een gigantische troef”, aldus Emin (zelf daarnaast COO van Brussels Expo). “Hij kent de Brusselse straten als geen ander en is dus de geschikte persoon om gebruikers op de gevaren ervan te wijzen.”
Volgens de CEO zijn veel jongeren die deelsteps gebruiken niet genoeg op de hoogte van de verkeersregels, terwijl ze wel op de openbare weg rijden. “Daarom willen we onze gebruikers pushen om een helm te dragen en de verkeersregels te respecteren. Dat willen we doen door bijvoorbeeld demonstraties op scholen te organiseren en de GLIZZ Rangers op te richten: een kleine gemeenschap die het belangrijk vindt om zich op een veilige, milieubewuste en ordelijke manier te verplaatsen. Bedoeling is ook om de positieve aspecten van deelsteps in de kijker te zetten, want door alle heisa dreigen die soms wat verloren te gaan."
Numerus Clausus
Goede voornemens of niet, de regels voor aanbieders van deelsteps worden binnenkort een pak strenger in Brussel. “Er wordt momenteel gewerkt aan het uitvoeringsbesluit van de nieuwe verordening”, zegt Marie Thibaut, woordvoerder van minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "Bedoeling is dat de numerus clausus komende zomer in werking treedt.”
Al schrikken die maatregelen vader en zoon Luka niet af, integendeel. “De maatregelen die in het verleden zijn aangekondigd - zoals een beperkt aantal steps per aanbieder, de dropzones, de snelheidsbeperkingen,.. - zijn volgens mij allemaal positieve zaken”, zegt Emin. “Wij willen niet liever dan opereren binnen een duidelijk, gecoördineerd kader dat respect heeft voor de stad en haar inwoners.”
“Zeker als starter wil je opgemerkt worden, omdat je een positieve bijdrage levert, niet omgekeerd”, gaat de CEO voort. “Maar we weten dat er problemen zijn en hopen dat onze aanpak andere aanbieders aanzet tot nadenken, opdat zij hun beleid zouden herzien met meer respect voor de omgeving.
Momenteel rijdt Gliize alleen door de Brusselse straten, maar daar hoopt het duo snel verandering in te brengen. “We zitten rond de tafel met andere steden om te kijken wat er mogelijk is, en ook zij reageren positief op onze aanpak. Ik ben ervan overtuigd dat micromobiliteit een positieve zaak is, ondanks de polemieken die er vandaag bestaan.“
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , deelstep