Ook in de wijk rond Flagey in Elsene wordt eind deze maand een circulatieplan ingevoerd. Er zijn relatief weinig ingrepen, maar die kunnen wel grote gevolgen hebben.
Good Move Flagey binnenkort van start: 'Niets doen is geen optie'
Het circulatieplan kadert in het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move, maar de Elsense schepen voor Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo) spreekt liever over "enkele ingrepen die de vekeersveiligheid verhogen."
"De verkeersdruk verminderen is niet de voornaamste doelstelling. Dat is het reorganiseren van de circulatie", zegt hij aan La Dernière Heure.
De invoering van het plan gaat in verschillende fases, waarvan de eerste vanaf 24 oktober ingaat. De eerste wijzigingen vinden plaats ten noorden van het groene vlak (zie kaart). De Maesstraat wordt een eenrichtingsstraat, net zoals de Kluisstraat, waar een verkeersfilter geplaatst wordt. Daarnaast wordt de smalle Graystraat definitief een eenrichtingsstraat, wat door werken nu al het geval is, "en wat perfect werkt", aldus Rouyet.
Links van de zuidelijke vijver wordt de Generaal De Gaullelaan een flaneerzone. Aan elke zijstraat wordt een verkeersfliter geplaatst. Alleen via de Braambosstraat kunnen auto's nog naar hun garage.
Aan de noordelijke vijver, iets verderop, staan al twee verkeersfilters aan beide uiteinden. Die situatie blijft behouden.
De filter Flagey
De grootste veranderingen zijn voor mei volgend jaar. Dan zul je niet meer rondom het Flageyplein kunnen rijden. Wie van Baljuw de Lebroussartstraat naar beneden rijdt, wordt via de Vleurgatsesteenweg terug naar de Louizalaan geleid. Dit moet het verkeer dat via Flagey van West naar Oost gaat, verminderen. Omgekeerd kan je trouwens wel nog van de Kroonlaan naar de Louizalaan, maar ook niet meer via het wegje tussen de twee vijvers. De Guldensporenlaan, die langs het Heilige Kruisplein loopt, is ook alleen nog maar van Zuid naar Noord te berijden.
Baljuwstraat voetgangerszone
Op termijn wordt ook de Vilain XIIII-straat eenrichtingsverkeer, en wordt een verkeersfilter aan Baljuw geplaatst, waardoor dat stuk een voetgangerszone wordt. Dan wordt ook de Boondaalsesteenweg een eenrichtingsstraat. Die ingrepen laten nog minimum een jaar op zich wachten.
Dat circulatieplannen op weerstand kunnen botsen, is ook schepen Yves Rouyet niet ontgaan, maar hij maakt zich sterk dat het in Elsene niet zo'n vaart zal lopen. "Het plan roept op dit moment weinig weerstand op", zegt Rouyet, die erop wijst dat er al 17 informatiebijeenkomsten hebben plaatsgevonden. "Vergeet niet dat 75 procent van de Elsenaren geen wagen heeft."
Rouyet beklemtoont ook dat het om een test gaat. "Als we achteraf veranderingen moeten aanbrengen, is dat zo. Maar we moeten het proberen. De huidige situatie is veel te gevaarlijk. Niets doen is geen optie."
Good Move
Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , Good Move , Flagey , circulatieplan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.