Een aantal handelaars uit het stadscentrum en de Marollen is dinsdag op de koffie gegaan bij Brussels schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) om de gevolgen van het circulatieplan op hun zaak te bespreken. “We worden aan ons lot overgelaten.”
Handelaars trekken naar stadhuis om circulatieplan aan te kaarten: ‘Te brutale transitie’
Dhondt kreeg zeven handelaars uit de Zuidstraat en de Hoogstraat over de vloer, onder wie Hassan Kessas, uitbater van Utopia Comics en voorzitter van de Association de Commerçants Centre-Bourse. Kessas telt sinds de lancering van het circulatieplan zo’n twee maanden geleden ongeveer dertig procent minder klanten.
“We wilden vooral begrijpen waarom Good Move is ingevoerd na een participatieproces waaraan, proportioneel gezien, te weinig mensen hebben deelgenomen, en dat zich bovendien in coronatijden heeft voltrokken. Nu zien we dat handelaars en bewoners voor een voldongen feit staan.”
Overleg
Tijdens de ontmoeting konden de handelaars hun ervaringen en bezorgdheden uiten en duidden ze ook enkele voor hen problematische punten en verkeerssituaties aan.
“Ik denk bijvoorbeeld aan de strook van de Wetstraat en de Koloniënstraat, waar mensen te lang stilstaan, wat tot opstoppingen leidt. Maar ook in de Dansaertstraat is de verkeerssituatie erop achteruitgegaan”, aldus Kessas.
Kessas vindt voorts dat er meer overleg nodig is met de Brusselaars. “Men moet meer rekening houden met de noden van de bevolking. Ik begrijp niet hoe politici met enkele duizenden stemmen zo’n antiwagenbeleid kunnen voeren in een stad als Brussel”, klinkt het scherp.
"Men moet meer rekening houden met de noden van de bevolking, er moet meer overleg en informatie komen."
Context
Ook bandagist Walter Meers was van de partij. Hij staat aan het roer van Brasseur in de Zuidstraat, een winkel die al meer dan honderd jaar orthopedische producten aan de man brengt.
“We hebben van nature een terugkerend, vertrouwd publiek”, zegt hij. “Ik run geen modewinkel, mensen komen naar ons met een medisch voorschrift omdat ze een steunzool of verband nodig hebben, iets wat noodzakelijk is voor hen.”
De voorbije maand zag Meert zijn klantenaantal kelderen met zo’n twintig procent.
“Dat zal ook wel met de energiecrisis te maken hebben, maar dat is net ons punt: de timing van dit circulatieplan zit allesbehalve mee. We komen uit de coronaperiode, belanden in de energiecrisis, en dan dit er nog bovenop. De transitie naar het circulatieplan is gezien de context te brutaal geweest. We worden aan ons lot overgelaten.”
Transitverkeer
Met concrete aanpassingen kwamen de handelaars nog niet op de proppen. Die moeten er over een maand wel zijn, want het is de bedoeling om dan opnieuw rond de tafel te gaan zitten met Dhondt en mogelijk ook burgemeester Close.
“Ik begrijp dat handelaars bezorgd zijn. Dit is een grote verandering”, reageert Dhondt. “We willen met Good Move de stad aantrekkelijker, toegankelijker en aangenamer maken, maar soms zien mensen andere dingen gebeuren.”
Dhondt geeft aan dat hij dan ook in contact staat met bewoners en handelaars die met vragen zitten. “En we zeggen duidelijk: het is mogelijk dat we concrete aanpassingen uitvoeren zoals straten van richting veranderen, maar de kern blijft wel dat het transitverkeer bij elke mogelijke aanpassing vermindert.”
Good Move
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Good Move , circulatieplan , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.