Het verkeersvolume voor auto’s lag op maandag 11 mei maar acht procent hoger dan de week ervoor. De eerste dag waarop de winkels morgen openen, veroorzaakte dan ook niet meteen files. In totaal is het verkeer in Brusselse straten maar half zo druk als voor de coronacrisis. Het fietsgebruik ligt dan weer hoger dan voor de lockdown.
Heropening winkels heeft amper impact op autoverkeer
Lees ook: Kan Brussel een autoluwe stad worden?
Deze maandag werden de coronamaatregelen voor de tweede week op rij versoepeld. Op 4 mei startten heel wat bedrijven opnieuw op, deze keer was het de beurt aan de winkels.
De eerste winkeldag zorgde alvast niet voor een spectaculaire toename van het autoverkeer: er kwamen 8 procent meer voertuigen bij in de Brusselse tunnels. Dat blijkt uit tellingen van Brussel Mobiliteit. Op vier mei bedroeg de stijging nog 20 procent.
Het fietsgebruik ligt sinds midden april hoger dan voor de lockdown en is vooral recreatief.
Al bij al ligt het volume van het autoverkeer in het gewest nog steeds veel lager dan in de periode voor corona: er rijden vandaag maar 58 procent van het gemiddelde aantal auto’s in deze tijd van het jaar.
Brussel Mobiliteit stelt ook een toename vast van het aantal fietsers. Dat aantal ligt sinds 17 april zelfs hoger dan voor de lockdown. De tijdstippen en plaatsen waarop gefietst wordt, tonen dat het vooral om recreatief fietsgebruik gaat.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , autoverkeer , Brussel Mobiliteit , coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.