De verstrengde lage emissiezone (LEZ) die vanaf 1 januari 2019 van kracht is in het Brussels hoofdstedelijk gewest heeft in 2019 geleid tot 70 procent minder vervuilende voertuigen. Dat meldt Brussel Leefmilieu. Toch blijven er dagelijks meer dan 200 vervuilende voertuigen rondrijden.
Invoering LEZ leidt tot 70 procent minder vervuilende voertuigen
Vanaf 1 januari 2019 mogen vervuilende dieselvoertuigen met een Euro 2-norm en benzineauto's met Euro 1-norm de Lage Emissiezone die het Brussels gewest is niet meer binnen. Vanaf 1 april 2019 worden er ook effectief boetes uitgeschreven aan bestuurders van voertuigen die niet aan die normen voldoen.
In het jaarverslag van Brussel Leefmilieu is het effect van die maatregel duidelijk zichtbaar in een grafiek die het dagelijks aantal voertuigen dat in overtreding is, toont. Vanaf 1 april is er een forse daling te zien. Waar er voorheen zo'n 1400 wagens in overtredingen genoteerd werden, waren dat er nadien nog rond de 600 en later slechts zo'n 200.
Brussel Leefmilieu stelt dat vervuilende emissies van motoren verantwoordelijk zijn voor 75.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar.
De cijfers van 2020 worden uiteraard niet vermeld in het jaarverslag van 2019. Gedurende het zwaartepunt van de coronacrisis werden boetes vanwege de LEZ tijdelijk opgeschort. Mogelijk reden er toen opnieuw meer vervuilende voertuigen de stad in.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , LEZ , Lage Emissiezone
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.