Jouw vraag

BIG CITY. Kunnen we nog extra tunnels bouwen in Brussel?

Luana Difficile
© BRUZZ
23/03/2023

Brussel heeft een mobiliteitsprobleem. Tijdens de spitsuren zit alles bijna dagelijks muurvast. Is het een oplossing om het bovengrondse verkeer om te leiden via extra tunnels?

"Kunnen we nog extra tunnels bouwen in Brussel?"

Miguel uit Jette

Door de jaren heen zijn er tunnels gebouwd om ruimte te creëren voor de verschillende vormen van mobiliteit. Zo begon begin twintigste eeuw de bouw van de Noord-Zuidverbinding voor de trein, die grotendeels ondergronds loopt. Tijdens Expo 58 groeide dan weer het belang van tunnels door het stijgende autoverkeer. De metro kreeg in Brussel zijn eigen tunnelnet vanaf de jaren 1970.

Ondanks de aanwezigheid van die ondergrondse infrastructuur, is het verkeer in Brussel nog enorm hectisch. Technisch gezien kunnen nog tunnels bijgebouwd worden. Maar Brussel ligt in een moerassig gebied en voor de aanleg van tunnels moet er een goede ondergrond zijn. Het kan dus niet overal.

Tegenwoordig graaft een tunnelboormachine de tunnels voor de metroverbindingen. Die machine graaft meteen de tunnel, voert de aarde af en bouwt een betonnen koker. Dat gebeurt bijna volledig ondergronds en verstoort het leven bovengronds niet. Dat is niet overal even evident. Denk maar aan de situatie onder het Zuidpaleis, waar de ondergrond inderdaad te onstabiel bleek.

Dat zijn niet de enige redenen waarom nieuwe tunnels weinig waarschijnlijk zijn. Ze kosten vooral bakken geld. De kostprijs voor de aanleg van metrolijn 3, wordt geschat op zo'n 2,65 miljard euro. Ook het onderhoud van de bestaande tunnels is niet goedkoop. Zo kwam het prijskaartje voor de renovatie van de Leopold II-tunnel – nu Annie Cordytunnel – op 512 miljoen euro. De renovaties waren nodig, stukken beton vielen soms uit de bovenwand op de weg. Dat was gevaarlijk voor de gemiddeld 80.000 wagens, die elke dag Brussel binnenrijden via die tunnel. Brussel Mobiliteit is bezig met de renovatie van nog heel wat andere Brusselse tunnels. Wil je nieuwe tunnels, dan moet je dus behalve met de kosten van de bouw ervan op iets kortere termijn, ook rekening houden met de onderhoudskosten op langere termijn.

Niet de toekomst

Volgens mobiliteitsexpert Michel Hubert zullen nieuwe tunnels het mobiliteitsprobleem niet oplossen. “Die grote infrastructuren zijn erg zwaar om te dragen, voor de huidige en toekomstige generaties,” zegt Hubert. “Daarenboven trekken wegtunnels auto's aan.” Zeker nu de plaats van de auto binnen Brussel in vraag wordt gesteld, is het volgens Hubert geen verstandig idee om te investeren in nieuwe tunnels.

Dat bevestigt ook Inge Paemen van Brussel Mobiliteit: “We zullen in de nabije toekomst geen nieuwe tunnels bouwen, zeker niet voor auto's. Met de Good Moveplannen ligt de focus steeds meer op andere vervoersmiddelen.” Extra ruimte creëren voor de auto met tunnels druist in tegen de huidige Brusselse visie op mobiliteit.

  • VOLGENDE KEER Waarom kleuren sommige straatlantaarns in Jette rood?

BIG CITY: stel zelf je vraag


Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.

De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.

> Meer over Big City

Welke vraag wil jij graag beantwoord zien?

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni