Vermoeide Villo-enthousiastelingen zullen nog wat langer moeten wachten op de elektrische grote broer. De testfase duur langer dan gepland waardoor de exacte lanceringsdatum nog niet is gekend. ‘We zijn nog aan het testen, maar in oktober komt hij er.’
Lanceringsdatum van elektrische Villo nog niet gekend
Lees ook: Vernieuwde Villo laat het afweten
Oorspronkelijk werd de elektrische Villo aangekondigd als een zomers nieuwigheidje. Een technisch probleem vertraagde het proces. Jérôme Blanchevoye, algemeen directeur van JC Decaux, laat nu weten dat de fietsen niet meer voor september zullen zijn. ‘We zijn nog aan het testen. Een exacte datum heb ik niet, maar in oktober komt hij er.’
Upgrade in een notendop
De vernieuwing wordt toegepast op 1.800 fietsen, ongeveer een derde van de hele vloot. De elektrische fietsen werken met een externe batterij ter grootte van een smartphone, die aan de fiets wordt bevestigd. De batterijen hebben een bereik van 30 minuten, in theorie een afstand van ongeveer 10 kilometer.
Eenmaal leeg zal de batterij moeten worden opgeladen met een nieuwe generatie USBC-kabel. Dit doet de gebruiker zelf, in tegenstelling tot de fietsen van concurrent Billy Bike, waar een medewerker de fietsen oplaadt.
Het klassieke abonnement op Villo kost 34.70 euro per jaar. Het abonnement op e-Villo is iets duurder, en bedraagt 4,15 euro per maand, of 49,80 euro per jaar.
Andere klachten
Vorige maand kwam Villo in opspraak omdat er geklaagd werd over slecht of niet werkende touchscreens, een badge-systeem dat niet langer functioneerde en onbestaande opvolging bij de klantendienst.
Mobiliteit in Brussel
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Mobiliteit in Brussel , Villo!
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.