Marchantbrug omvormen tot wandel- en fietsbrug? BRUZZ peilt bij omwonenden

© BRUZZ
30/12/2022
Updated: 30/12/2022 16.49u

Brussel Mobiliteit heeft in opdracht van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) een voorstel ingediend om de Pierre Marchantbrug in Anderlecht definitief voor te behouden voor wandelaars en fietsers. Omwonenden vinden dat een goed idee, blijkt uit een reportage van BRUZZ.

Het openbaar onderzoek, waarbij bewoners zich in het openbaar kunnen uitspreken over die optie, wordt begin 2023 verwacht.

“Na meer dan 8 jaar merken we dat sinds het afsluiten van de Pierre Marchantbrug de hele zone rond de brug een grote toegevoegde waarde heeft als ontmoetingsplaats voor de buurt, en als veilig alternatief voor wandelaars en fietsers", stelt minister Van den Brandt via haar woordvoerder Pieterjan Desmet. "Het past dan ook in de filosofie van Good Move om deze brug definitief terug te geven aan de buurt. Dit voorstel zorgt dat de hele zone op en rond de brug een veilige, aangename en groene ontmoetingsplaats kan blijven.”,

Spontane ontmoetingsplek

De in Anderlecht gelegen brug overspant het Kanaal Charleroi-Brussel. In 2014 ging de brug dicht voor autoverkeer wegens instabiliteit. Fietsers en voetgangers vonden er een veiliger alternatief voor de nabijgelegen Kuregembrug. De brug zelf, maar ook de groene zones aan beide oevers, werden in korte tijd een spontane ontmoetingsplek. Op een van de oevers kon, dankzij de inspanningen van burgervereniging Sur Le Pont en van Pool is Cool, zelfs gezwommen worden. De brug werd sindsdien ook dagelijks gebruikt door fietsers als oversteekplaats tussen beide kanaaloevers.

Oorspronkelijk was voorzien om de Pierre Marchantbrug opnieuw open te stellen voor autoverkeer. Uit het effectenrapport blijkt echter dat het heropenstellen van de brug voor autoverkeer een laag effect heeft op het ontlasten van de twee andere bruggen in de buurt (Paepsembrug en Kuregembrug), die daardoor iets minder verkeer zouden moeten slikken. Het heeft daarentegen wel een fors negatief effect op het kruispunt tussen de Bergensesteenweg en de Marchantstraat, waar het verkeer zou toenemen en verzadiging zou optreden. Bovendien zou de Pierre Marchantbrug op die manier voor doorgaand verkeer gebruikt worden, wat in strijd is met de filosofie van het gewestelijk mobiliteitsplan.

Daarom stelt Van den Brandt dit alternatief plan voor, met een focus op actieve mobiliteit en op de versterking van de zone op en rond de brug als ontmoetingsplaats voor de buurt, zoals de brug op vandaag functioneert. “We maken de oevers toegankelijker, zorgen voor meubilair op de brug, en versterken de groene ruimtes die spontaan ontstaan. Op die manier maken we beide buurten die de brug met elkaar verbindt nog aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers. Dit is een voorstel dat we willen voorleggen aan de buurtbewoners”, besluit het bericht.

Het ontwerp voor de nieuwe Marchantbrug in Anderlecht

Het ontwerp voor de nieuwe Marchantbrug. (Illustratie: kabinet minister van Mobiliteit)

Open (the) Debate

In april organiseerde BRUZZ in samenwerking met BX1 en Filter Café Filtré een stadsdebat over de toekomst van de Marchantbrug. Herbekijk de uitzending hier.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni