De Brusselse minister van Leefmilieu en Energie Alain Maron (Ecolo), wiens partij deel uitmaakt van de federale meerderheid, heeft woensdagochtend bedenkingen geuit bij het recente akkoord binnen de federale uitvoerende macht om het wagenpark, en meer bepaald de bedrijfswagens, "groener" te maken.
Maron: 'We hadden liever de belastingvoordelen van bedrijfsauto's zien verlagen'
De minister vertelde aan DH Radio dat hij de hervorming een "groen-gele of groen-oranje kaart" gaf omdat "de elektrische auto de files niet zal wegwerken", die een groot probleem vormen in Brussel.
De federale hervorming zal bedrijven ertoe aanzetten elektrische auto's te kiezen voor hun werknemers, via de belastingaftrek die gericht is op "emissievrije" auto's, maar zij zal bedrijven en werknemers er niet toe aanzetten het systeem van bedrijfsauto's zelf op te geven.
"Er zijn altijd twee discussies: hoe kunnen we het wagenpark groener maken, en ons systeem van bedrijfswagens. Dat laatste is een ander debat, dat aan bod zal komen tijdens onze 'grote belastinghervorming' die in het regeerakkoord staat, gaf federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) woensdagochtend toe aan Bel RTL. Van Peteghem wilde zich niet uitspreken over het al dan niet beperken van de auto tot het systeem "voordelen van alle aard" voor de werknemer, waar de Belgen bijzonder op gesteld zijn.
Mobiliteitsvoucher
"Wij hadden liever een geleidelijke vermindering van deze belastingvoordelen voor bedrijfswagens gezien", verklaarde Alain Maron op DH Radio. "Zelfs de OESO, die geen nest van linksen of milieuactivisten is, begrijpt niet dat wij files subsidiëren. Want dat is waar het bij bedrijfsauto's om gaat."
"Het positieve punt is de toezegging van de federale regering om te werken aan een mobiliteitsvoucher", die mensen in staat zal stellen andere opties te kiezen dan de auto, voegt de ecoloog toe. Maar naast de vergroening van de vloot "zal er een tijd komen dat er geld moet worden geïnvesteerd in echte alternatieve oplossingen".
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Alain Maron , bedrijfswagens