MIVB lanceert campagne voor fietsers en steppers

CD
© BRUZZ
17/10/2022

Er zijn almaar meer fietsers en steppers in de stad. Daarom lanceert de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB een campagne voor fietsers en steppers om waakzamer te zijn en de verkeersregels te respecteren voor meer veiligheid voor iedereen.

Het aantal ongevallen tussen een bus of een tram van de MIVB en een fiets, een step of andere vervoermiddel voor korte afstand ging van 55 in 2020 naar 62 in 2021. "Een cijfer dat al bij al beperkt blijft als je weet dat 1.250 bussen en trams dagelijks de straten van Brussel doorkruisen en fietsers en steppers almaar talrijker zijn in de stad", nuanceert de MIVB in een persbericht. "Toch is elk ongeval er eentje te veel, en kan het vooral mogelijk zware gevolgen hebben."

Daarom lanceert de MIVB een sensibiliseringscampagne, om te herinneren aan het belang om de verkeersregels te respecteren en op te roepen tot waakzaamheid. “Een goede samenwerking moet gebaseerd zijn op wederzijds respect. Wachten, iemand laten voorgaan of een teken doen om de ander te bedanken, dat wordt altijd op prijs gesteld”, zegt Gaëtan Deckers, risk & safety manager bij de bus.

Remafstand en dode hoeken

De MIVB wijst onder andere op de remafstand van een tram en de dode hoek van een bus. "Onze bestuurders worden gewezen op de snelheid waarmee steppers en fietsers naderen, die veel hoger ligt dan die van voetgangers. De tram is een spoorvoertuig dat ondanks de anticipatie van onze bestuurders, een grotere remafstand heeft dan een voertuig op wielen. Fietsers en steppers van hun kant moeten beseffen dat zij niet altijd zichtbaar zijn vanaf de bestuurdersstoel van onze voertuigen, die veel hoger zijn", zegt Amal Kammachi, risk & safety manager bij de tram.

De campagne gaat ook over de metro. "Op een step rijden in een metrostation is gevaarlijk en strikt verboden voor de veiligheid van iedereen. In de voertuigen herinneren wij aan het belang dat een step ingeklapt is en stabiel staat. Zo voorkom je dat deze tijdens het rijden van de metro beweegt en/of andere reizigers hindert of verwondt. Houd hem dicht bij je en vergeet niet om je aan de handgrepen vast te houden, zodat je er niet valt als de metro moet remmen", geeft Amandine Tavernier nog mee, risk & safety manager bij de metro.

De sensibiliseringscampagne komt er onder de vorm van affiches op de bussen en trams. Daarnaast worden beelden verspreid via social media. De visuals trekken bewust de aandacht en tonen een step of een fiets die vastzit in een voertuig, met de slogan: “Beland niet in deze bus, geef hem voorrang”.

20221017_campagne MIVB fietsers en steps

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni