| Op metrolijnen 1 en 5 mag de wachttijd nog hoogstens 2 minuten bedragen.

Naar derde meer reizigers over vijf jaar: MIVB krijgt nieuwe spelregels

EC
© BRUZZ
23/12/2023

Tegen 2028 moet de MIVB tot 457 miljoen reizigers per jaar bereiken, liefst een derde meer dan vandaag. Dat staat in het nieuwe beheerscontract van de openbare vervoersmaatschappij met de Brusselse regering. Het aanbod klimt daarvoor met bijna 12 procent.

Dat meldt de MIVB samen met mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Het nieuwe contract is vrijdag ondertekend en geldt voor een periode van vijf jaar, van 2024 tot en met 2028. Het doel is om het aantal ritten fors te verhogen en zo meer reizigers aan te trekken. De regering hoopt dat het gebruik van de privéwagen in Brussel hierdoor met een kwart kan dalen. Concreet moet het aantal passagiers bij de MIVB klimmen naar 457 miljoen per jaar. Ter vergelijking, vorig jaar bereikte de MIVB 337,7 miljoen reizigers, of zo’n derde minder.

Om al die mensen aan te trekken, wordt de frequentie van bussen en trams opgetrokken. Tegen 2028 moet je op elke lijn minstens binnen het kwartier kunnen opstappen en dat vanaf 7 uur ’s morgens. In het weekend wordt dat vanaf 9 uur. Op metrolijnen 1 en 5 zal je hoogstens 2 minuten moeten wachten op een rit.

Er komen ook nieuwe bussen, trams en metro’s aan. Onder meer de nieuwe tramlijn 10 naar Neder-over-Heembeek, maar ook door de bestaande lijnen 7, 25 en 62 te herschikken. De Brusselse bussen moeten tegen 2035 dan weer allemaal elektrisch rijden. Dat vraagt ook nog om een aanpassing en bouw van nieuwe stelplaatsen, zodat de bussen er kunnen worden opgeladen.

Duurzaam en sociaal

Die elektrificatie dient ook het nieuwe milieubeleid, want de MIVB zal voortaan jaarlijks 1,9 procent minder energie moeten verbruiken. Zowel op de bussen en trams zelf als in de kantoren en infrastructuur. De renovatie en bouw van stelplaatsen moeten zo circulair mogelijk gebeuren en er komen meer zonnepanelen aan. Tegen eind volgend jaar komt er nog een apart actieplan om de koolstofuitstoot verder te verlagen.

“We merken dat de MIVB almaar meer wordt ingezet als een strategisch middel om de doelstellingen op vlak van mobiliteit, milieu en maatschappelijk te vervullen”

Brieuc de Meeûs, ceo MIVB

In het milieubeleid zit ook bijzondere aandacht voor geluid en trillingen. Die moeten beperkt worden bij grote werken en aan eindpunten, en er wordt rekening mee gehouden bij de bestelling van nieuwe voertuigen, klinkt het.

In het beheerscontract zijn tenslotte ook sociale doelstellingen opgenomen. Er komt meer aandacht voor verkeersveiligheid, bijvoorbeeld door de zichtbaarheid voor chauffeurs te verbeteren, en de actieplannen rond daklozen en druggebruikers in metrostations blijven lopende. Er komen de volgende jaren ook meer openbare toiletten in de metrostations, zodat de netheid er verbetert. “We merken dat de MIVB almaar meer wordt ingezet als een strategisch middel om de doelstellingen op vlak van mobiliteit, milieu en maatschappelijk te vervullen,” zegt CEO Brieuc de Meeûs van MIVB.

Voorkeurstarieven

De rest van het beheerscontract leest grotendeels als een opsomming van eerdere plannen. De MIVB blijft een belangrijke werkgever voor Brusselse jongeren en moet het aanbod voor personen met beperkte mobiliteit blijven verbeteren. Om de modal shift te bereiken, komen er zogenoemde ‘mobility hubs’ waar voetgangers en fietsers vlot op het openbaar vervoer kunnen overstappen. En het contract herhaalt de nood aan tariefintegratie met de andere vervoersmaatschappijen in ons land en de uitbouw van de Floya-app, die verschillende vervoersmodi aan elkaar verbindt. Ook vrouwen moeten in elk type activiteit van de MIVB voldoende betrokken worden, klinkt het nog, en zich veilig kunnen voelen op het vervoersnet.

Dat de voorkeurstarieven voor jongeren en 65-plussers volgend jaar niet geïndexeerd worden, raakte vrijdag al bekend. De jaren daarna mag die indexering wel. Die kwestie was eerder voer voor discussie omdat de PS die indexering tegenhield.

Mobiliteitsminister Van den Brandt is tevreden met het finale contract. "We zullen de MIVB in staat stellen om het leven van alle Brusselaars te vereenvoudigen en de stad te laten ademen,” besluit ze in het persbericht. BRUZZ kon Van den Brandt nog niet bereiken voor meer toelichting.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni