| De houten balk kan open- of dichtgeschoven worden om fietsers wel of niet door te laten.

Nieuwe hekken moeten fietsers afremmen op groene wandeling

EC
© BRUZZ
14/11/2021
Updated: 14/11/2021 14.23u

De groene wandeling in Oudergem en de twee Woluwe’s wordt gretig gebruikt door zowel voetgangers als fietsers, maar die laatsten rijden volgens sommige wandelaars te snel. Nieuwe houten paaltjes moeten de fietsers doen afremmen.

Dat schrijft La Capitale. Een tiental houten hekken zijn de afgelopen dagen geïnstalleerd op het pad. Het gaat om paaltjes met een uitschuifbare bareel, ongeveer half zo breed als het pad. Die kan geopend worden om meer fietsers door te laten, of gesloten om hen te doen afremmen. Voorlopig staan de barelen gewoon open.

De groene wandeling is een fiets- en wandelpad rondom Brussel. In de gemeenten Oudergem, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe loopt dat pad over een oude spoorlijn van ongeveer zes kilometer lang. Precies dat stuk is vaak gebruikt sinds de covidcrisis, door zowel fietsers als voetgangers. Dat zorgt al eens voor conflicten.

“Sommige fietsers willen heel snel rijden, terwijl andere gebruikers willen wandelen. Dat zorgde al voor echte veiligheidsproblemen, want het pad is maar drie meter breed”, zegt Axel Demonty, groenbeheerder bij Leefmilieu Brussel, aan La Capitale.

"Onze politie stelt vaak vast dat fietsers te snel rijden, terwijl er kinderen en oudere mensen wandelen", zegt ook burgemeester Didier Gosuin (Défi) van Oudergem aan BRUZZ.

Fietsverkeer reguleren

De snelheid van de fietsers zou vooral als onveilig worden ervaren voor en na de werkuren op weekdagen en tijdens het weekend. Dat bleek uit een bevraging van het Gewest. In juni hing Leefmilieu Brussel al affiches langs het pad met de vraag om trager te fietsen. Dat hielp onvoldoende. De drie gemeenten dreigden zelfs even met een fietsverbod tijdens het weekend. Nu is er dus een andere oplossing gevonden in overleg met het Gewest.

“We willen de fietsers niet volledig uitsluiten, want de groene wandeling hoort bij het netwerk van zachte mobiliteit”, zegt Demonty. “De bedoeling is om het verkeer te reguleren. De hekken kunnen worden gesloten bij storm, onderhoudswerken of als er veel mensen op het pad zijn, om de fietsers te dwingen tot vertraging.”

"De houten hekken zijn niet zichtbaar in het donker. Fietsers zouden er zomaar tegenaan kunnen rijden"

Didier Gosuin, burgemeester Oudergem

Brussel Kiest 2019 Didier Gosuin (Défi) lg

Burgemeester Gosuin van Oudergem is tevreden met de hekken, maar vraagt zo snel mogelijk duidelijkheid over hun gebruik. "De barelen moeten uitgeschoven worden om het pad af te sluiten. Wij weten nog niet wanneer en door wie dat zal gebeuren", zegt Gosuin aan BRUZZ. "Bovendien zijn de houten hekken niet zichtbaar in het donker, want ze hebben geen reflectoren. Fietsers zouden er zomaar tegenaan kunnen rijden."

Volgens La Capitale zullen de barelen wellicht pas in het voorjaar worden gebruikt, wanneer meer voetgangers en fietsers gebruik maken van het pad bij mooi weer. Het Gewest hoopt tenslotte dat nieuwe fietspaden in de omliggende buurt, zoals dat langs de Vorstlaan, het wandelpad kunnen ontlasten.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni