Wie de voorbije weken bus, tram of metro nam tijdens de spitsuren plakte wellicht iets dichter tegen zijn buurman of -vrouw aan dan gewenst. Virologen huiveren ervan, maar de capaciteit optrekken op het Brusselse net is onmogelijk. "We willen wel tot het uiterste gaan om de risico’s nog meer te verkleinen en blijven de situatie opvolgen", aldus het kabinet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).
Nog geen extra maatregelen op openbaar vervoer
Sinds de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB opnieuw aan volle capaciteit passagiers vervoert, ziet ze de bezettingsgraad geleidelijk aan stijgen. Hoewel ongeveer een derde van de reizigers nog wegbleef, was het op sommige lijnen toch weer drummen als vanouds. Vooral in de buurt van scholen ontstaat ’s ochtends soms een reizigerspiek.
Viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven) zit verveeld met de overvolle voertuigen van het openbaar vervoer. Hij hoopt dat het verplichte telewerken soelaas kan brengen. "Zoniet moeten we misschien overwegen om enkel nog passagiers op zitplaatsen toe te laten. Als al die plekken ingenomen zijn, is een voertuig gewoon vol", aldus Van Ranst.
Nu het Nederlandstalig onderwijs blijft draaien, zet bijvoorbeeld De Lijn naar het advies van de virologen extra capaciteit in om overvolle bussen te vermijden. Zo'n maatregelen zijn bij de MIVB helaas niet mogelijk, omdat de capaciteit nu al op zijn limiet zit. Er zijn weliswaar uitbreidingen op komst, maar die zijn voor de (middel)lange termijn.
Geen broeihaarden op openbaar vervoer
Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) laat weten dat ze erg bezorgd is over de algemene cijfers en dat ze de adviezen van experten ernstig neemt. "De MIVB zet momenteel alle beschikbare voertuigen en personeelsleden in, om zo maximale capaciteit aan te bieden."
Het kabinet verwees eerder ook naar een studie van de Internationale Vereniging voor Openbaar Vervoer (UITP) die staaft waarom het openbaar vervoer weinig risico inhoudt tijdens de sanitaire crisis.
Uit de studie moet blijken dat een verwaarloosbare fractie van de coronabesmettingen op bus of metro plaatsvindt. In Frankrijk zou slechts 1,2 procent van de besmettingen gelinkt zijn aan het openbaar vervoer, in Duitsland leiden amper 0,2 procent van 's lands coronagevallen terug naar bus, tram, metro of trein.
De conclusie van UITP is dat reizigers veilig zijn, zolang de toestellen goed gereinigd en geventileerd worden en er een mondmaskerplicht geldt. Het kabinet van Van den Brandt benadrukt dat de MIVB die sanitaire voorschriften perfect naleeft.
De minister hoopt dat de drukte zal afnemen nu het telewerk opnieuw verplicht is in sectoren waar dat mogelijk is. Maar ze benadrukt ook dat, als de experten extra maatregelen adviseren op het openbaar vervoer, ze zal ingrijpen. "We willen tot het uiterste gaan om de risico’s nog meer te verkleinen", klinkt het. "Daarom is er vanavond ook overleg met alle ministers van mobiliteit om te bespreken welke inspanningen er extra mogelijk zijn."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB coronavirus , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.