De geplande 'randtrams' van Brussel-Noord naar de luchthaven en naar Willebroek lopen forse vertraging op. De voorziene deadline van 2020 is sowieso niet meer haalbaar, maar een nieuwe einddatum durft niemand zelfs te geven. De Vlaamse regering heeft geen geld opzijgezet voor de trams, en daarnaast zou het dossier vanwege de onenigheid over de vliegroutes lange tijd stil hebben gelegen.
Politiek gekrakeel dwarsboomt 'randtrams' rond Brussel-Noord
Dat schrijft De Tijd dinsdag.
Vlaanderen heeft met het Brabantnet al langer plannen voor een aantal tramverbindingen in en rond Brussel en de luchthaven van Zaventem. Het gaat om drie lijnen: een 'luchthaventram' van Brussel-Noord naar de luchthaven, een tram naar Willebroek langs de A12, en een Ringtram van Jette tot de luchthaven.
Oorspronkelijk was het de bedoeling in 2017 de nodige vergunningen te hebben en in 2020 de eerste trams te laten rijden.
Trambus in plaats van tram
De geplande Ringtram is al een tijd vervangen door een (veel goedkopere) trambus, die vanaf de lente van 2019 zal kunnen uitrijden. Hij zal de luchthaven via Vilvoorde met de Heizel verbinden en zou twee derde van het traject in eigen bedding kunnen rijden.
Beide tramlijnen samen kosten 500 miljoen euro, maar de Vlaamse regering heeft er nog geen geld voor opzijgezet
Maar voor de twee andere geplande tramlijnen ziet het er somber uit. De geplande deadline van 2020 is volgens De Tijd hoe dan ook niet meer haalbaar.
Zo zijn nog niet alle vergunningsprocedures rond en zullen de werken op zich nog jaren in beslag nemen. Voor de luchthaventram zou het gaan om drie jaar, voor de tram langs de A12 vijf jaar. Er is dus sowieso vertraging op de initiële timing. Een nieuwe timing durft niemand te geven.
Geen geld, en geen politiek akkoord
Een eerste knelpunt is de financiering. De luchthaventram kost ongeveer 100 miljoen euro, terwijl de tram langs de A12 een prijskaartje van 400 miljoen heeft. De Vlaamse regering heeft daar nog geen geld voor opzijgezet.
Een ander belangrijk obstakel is de sputterende samenwerking tussen Vlaanderen en Brussel. Beide trams moeten voor het laatste deel van het traject de tramsporen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gebruiken. Technische gesprekken daarover verlopen relatief goed, maar voor de samenwerking moet ook een politiek akkoord worden gevonden.
Het overleg tussen de kabinetten van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) lag echter lange tijd stil door de onenigheden tussen Vlaanderen en Brussel over onder meer de vliegroutes. Nu zegt het kabinet-Weyts aan De Tijd dat hun werk af is, op het kabinet-Smet heet het dat het dossier 'in bespreking' is.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Zaventem , luchthaventram , trambus , Vilvoorde , randtrams , Brabantnet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.