Een elektrische auto

De 20 publieke laadpalen die volgens minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) nog voor de paasvakantie zouden worden geplaatst, lopen vertraging op. De plekken waar de palen moesten worden ingeplant, hielden immers geen rekening met het elektriciteitsnetwerk van de stad. Zo staan er nog steeds maar 4 publieke laadpalen in Brussel.

“De punten die door de gemeenten werden aangevraagd als ideale plaats voor een laadpaal, waren vooral strategisch van aard,” vertelt Mathias Dobbels, woordvoerder van minister Smet, aan BRUZZ. “Maar ze hielden geen rekening met het netwerk van Sibelga, de netbeheerder.”

Het gevolg was dat de laadpalen op de gekozen punten geen aansluiting met het netwerk vonden. Daarom wordt op dit moment samen met de gemeenten en leverancier PitPoint bekeken waar de nieuwe laadpalen wél geplaatst kunnen worden.

Volgens Dobbels zullen de laadpalen niet al te veel vertraging oplopen. “We verwachten dat ze rond mei of juni geplaatst kunnen worden. Maar het had sneller kunnen gaan indien het gewest volledig bevoegd was geweest en we niet zoals vandaag afzonderlijk met elke gemeente hadden moeten overleggen.”

De latere uitrol van het publieke netwerk is nog voor 2019 voorzien: dan moeten er nog 80 palen bijkomen. Tegen het einde van het jaar moet het Brussels gewest zo’n 100 publieke laadpalen tellen. Nu zijn dat er maar 4.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , laadpalen , PitPoint , Pascal Smet , Mathias Dobbels , Sibelga , gemeenten

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni