De Beneluxtrein wordt een stukje sneller vanaf maandag 9 april. De intercity tussen Brussel en Amsterdam rijdt vanaf dan over het hogesnelheidsspoor tussen Antwerpen en Schiphol. Met het nieuwe traject komt er ook een nieuw tariefsysteem. Wie een impulsief karakter heeft zal meer betalen dan vandaag, wie de reis op voorhand plant spoort doordeweeks goedkoper.
Reizen met Beneluxtrein wordt in meeste gevallen duurder
De belangrijke IC-verbinding tussen Brussel en Nederland wordt vanaf 9 april grondig aangepast. Tussen Antwerpen en de luchthaven Schiphol bij Amsterdam zal de trein vanaf dan de hogesnelheidslijn gebruiken. De trein rijdt nu nog via de klassieke spoorlijn naar de Nederlandse hoofdstad.
De reistijd wordt daardoor 2.53 uur, dat is een half uur korter dan vandaag. De verandering heeft ook gevolgen voor de stations die bediend worden.Op de hogesnelheidslijn komt er een stop bij in het station Noorderkempen. In Nederland zal de trein vervolgens rijden naar Breda. Daar moet de bestuurder van kant wisselen, de intercity spoort daarna verder naar Rotterdam-Centraal, Schiphol Airport en Amsterdam-Centraal. Er wordt dus niet meer gestopt in Roosendaal, Dordrecht en Den Haag.
Verandering met een prijs
Samen met het traject veranderen ook de ticketprijzen, weet De Volkskrant. Het systeem van vandaag met een vaste ticketprijs en kortingen voor retourreizen verdwijnt. Terugreizen op dezelfde weekdag levert nog tot en met komende zondag een korting op. Wie een weekendretourtje kocht kreeg zelfs een korting van 40 procent.
Dat systeem wordt vanaf maandag vervangen door prijzen die afhangen van wanneer de kaartjes geboekt worden. Wie op het laatste moment een trip boekt in het weekend zal dat het meeste voelen. De prijs voor een impulsieve weekendreis van Brussel naar Amsterdam stijgt van 56,6 euro naar 95,6 euro. Wie de uitstap meer dan een week op voorhand plant betaalt 68 euro voor een retourtje.
De enige winnaars in het systeem zijn mensen die reizen op een weekdag en het ticket op voorhand bestellen. Voor hen zakt de prijs van 92,8 euro naar 52 euro. Ook wie de heen- en terugreis op dezelfde dag doet bespaart geld: van 60,2 euro naar 52 euro.
De wijzigingen zijn samengevat in de onderstaande grafiek. Een geplande reis is minstens 7 dagen op voorhand geboekt, een impulsieve reis is minder dan 7 dagen op voorhand geboekt. (Lees verder na het overzicht.)
De falende Fyra
De tijdswinst van de Beneluxtrein is overigens erg relatief. Een aantal jaar geleden, voor de invoering van de hogesnelheidstrein Fyra, stopte de trein immers niet in Brussel-Noord, Brussels Airport en Antwerpen-Berchem. Vooral de extra halte aan de luchthaven in Zaventem maakte de reis de afgelopen jaren een pak langer. In 2010 duurde een ritje met de trein 2.48 uur, dat is dus 5 minuten minder lang dan vandaag over de hogesnelheidslijn.
De Beneluxtrein werd afgeschaft door de invoering van de hogesnelheidstrein Fyra. Maar toen die treinen uit elkaar bleken te vallen werd de intercityverbinding opnieuw ingevoerd, in een veel tragere versie.
Ook vandaag halen de Belgische NMBS en de Nederlandse NS niet het maximum uit de infrastructuur. In het station van Breda moet de trein immers keren. Dat duurt 8 minuten.
Reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover betreuren de prijsverhogingen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Beneluxtrein , Amsterdam , NMBS , NS , Trein
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.